Min BV är lite snålt dimensionerad så tillskott går i rätt ofta när det är kallt.
Har ca 25m till berg så ett till hål blir jäkligt dyrt.

Om jag skulle kunna höja intemp från hålet med säg 1grad, kan man mellan tumme och pekfinger säga hur mycket det gör på effekten på bv?

Ligger nog runt +1 in kanske lägre när det är riktigt kallt ute.
 
Hm, finns det inte någon tumregel om att 1 grad höjning på brine ger 3% ökning av COP?
 
Ja det verkar så

Om man skulle elda och värma en tank med 500l vatten till 80grader, undra hur länge man kunde höja brinen någon grad med det?
Kan ta emballage virke till kanske en tank i veckan, frågan är om det är någon idé?
Har ingen möjlighet att elda hela tiden utan måste bli under nån timme /vecka
 
Tror det blir nästan omöjligt att få någon ekonomi i det. Då är det väl bättre att ta värmen direkt rån tanken istället? Men om du bara kan elda en timme veckan tror jag inte att det kan göra någon större skillnad oavsett hur man gör.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ekonomi, är ju gratis ved
Skulle kunna lägga tiden det tar att värma tanken en gång i veckan, har annat att pyssla med den tiden.

Det verkar vara så trassligt att köra bv och ved i kombination, eller så är det jag som är korkad bara och inte förstår hur jag ska få till det
 
Det behöver det väl inte nödvändigtvis vara, beror väl lite på vilken utrustning du redan har. Men kanske det enklaste att få till skulle väl vara förvärmning av varmvatten, antingen om du har slingor i din 500l-tank eller på något annat sätt. Men det beror ju som allt annat på...
 
Jag har en arbetstank och en spetsberedare, bergvärme och kombipanna
 
Ok, men hur sitter allt ihop? Finns det någon shunt, och vad styr i sådana fall den? En separat shuntstyrning eller BVP?
 
Det är kopplat med bypass? tror jag det heter
Pannan har egen shunt som bv öppnar och stänger.
Bv startar även pannan vid behov, olja som tillskott.
Om jag förstår det hela rätt så går kv in i arbetstanken (om det heter så) värms till ca 40-45g och sen ner i spetsberedaren där det värms till för varmt, möjligen att ev termosta har gett upp nu styr jag beredarens till / från med en shelly.
Hittills inga klagomål på att vv saknas
 
  • Gilla
_fredd_
  • Laddar…
Aha. Är det en Nibe? Är pannan också kopplad till arbetstanken? Jag fattar fortfarande inte riktigt varför du skulle vilja ta omvägen via att värma brine? Det måste ju vara betydligt enklare att använda värmen från pannan direkt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ivt
Dels så går ju bv nu hela tiden vid kyla och vid ordentlig kyla så går oljan in.
Eldar jag så värmer jag bara pannan eller så får jag öppna pannshunten manuellt och även stänga den manuellt, sen kommer bv klaga på hög retur då den inte fattar att pannan är igång.

Kan jag då lägga någon timme i veckan på att elda upp en tank för att få bättre effekt på bv så vore det enklare.
Huset står ca 6km från hemma och inte på vägen till jobbet så jag kan inte åka och elda varje dag eller åka dit och elda, öppna shunt åka därifrån för att sen åka dit och stänga
 
Men hur hade du tänkt värma brinen med vattnet från tanken? Jag har svårt att se att det skulle kunna bli bättre med tanke på att det oundvikligen blir förluster i varje steg. Du får ju inte ut mer energi genom att ta ut den via brinen istället för direkt till radiatorerna.

För att föreslå något mer konkret så hade jag nog gjort som på översta bilden i den här tråden: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74174.0. Där finns lite länkar till trådar där det hela förklaras närmare. Det bygger dock på att man har en shuntautomatik. Om din IVT har stöd för att styra en extern shunt borde man kunna utnyttja det på något smart sätt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Antingen med en motströmskylare, fast värmare i det här fallet då.
Ja förluster blir det ju, frågan är mer om det är värt några timmars eldade för att höja effekten på bv..
Men 500l räcker kanske bara att få upp tempen 1-2grader under 1 dygn?
Kan jag få upp tempen 3grader under en vecka så kanske det är värt arbetet som blir?

Ska kolla länken, tack

Frågar för att jag inte vet :)
 
Angående energin du får ut ur bvp genom att förvärma brinen så är det inte mer än du matar in. Cop är ju i princip bara en siffra på hur mycket av energin du tar från backen. Totala mängden energi du värmer huset med är den samma. Så troligen enklare att bara värma huset direkt från acktank. Ska du försöka få ut värmen under lång tid så låt bara tanken svalna av utan cirkulation.
 
Exakt. Man förvärmer inte brine med "finvärme", utan med värme som inte går att använda till mycket annat. Frånluft är det vanliga, solfångare är väl mer experimentellt (för att kunna utnyttja solvärmen ner till 10-15 grader där den inte duger till något annat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.