Hej
Jag undrar om det går att höja en separat säkring.
Har ett eluttag utomhus. Har tänkt koppla elen från min friggebod dit. Säkringen på eluttaget är med största sannolikhet 10a eller 16a.
Kan man höja enbart den säkringen till t ex 20? Min huvudsäkring är 25a.

Eller behöver man dra elen till elskåp och installera ny säkring?
 
Det brukliga med ett enskilt uttag är att det är draget för 10A så med all sannolikhet kan du inte använda det för nå mycket mer än så. Vad ska du göra i boden då som kräver 20A ?
 
Troligtvis kan du inte säkra upp den kabeln. Normalt sett har man 10 A säkringar till 1,5mm^2 kabel och 16A till 2,5mm^2. En elektriker kan hjälpa dig med bästa lösning, kanske vettigt att ha 3x10A dit istället för en fas på 16A, eller liknande.
 
Ledningen är säkerligen dimensionerad efter nuvarande avsäkring. Vanliga uttag brukar vara avsäkrade 10A och dragna med 1,5mm^2. De går i allmänhet att säkra upp till 13A utan att byta ledning. Det skulle vara en väldigt udda installation om det går att säkra upp till 20A.
 
M Maestrof skrev:
Har ett eluttag utomhus. Har tänkt koppla elen från min friggebod dit. Säkringen på eluttaget är med största sannolikhet 10a eller 16a. Kan man höja enbart den säkringen till t ex 20?
Om vi pratar om ett normalt eluttag, ett Schuko, så är dessa vanligtvis avsäkrade med 10 A. Det finns Schuko som är godkända för 16 A och får avsäkras med denna strömstyrka. Många menar dock att "schukotekniken" ofta inte riktigt klara 16 A i långa loppet.

Mig veterligt finns det inga vanliga Schuko som får avsäkras högre än 16 A. Svaret är alltså att ditt befintliga uttag med allra största säkerhet inte kan avsäkras med 20 A.

När du skriver "Har tänkt koppla elen från min friggebod dit" tolkar jag det som att du ska "driva" din friggebod från ett eluttag och det tycker jag i största allmänhet låter som en väldigt olämplig lösning!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för alla svar. Störande.
Boden kommer i sig inte dra mycket. Det är uppvärmning och lite smågrejer. Men eluttaget som jag tänker att Boden skall kopplas där kommer också att användas för 1, kanske 2 kupevärmare vintertid.
 
M Maestrof skrev:
Tack för alla svar. Störande.
Boden kommer i sig inte dra mycket. Det är uppvärmning och lite smågrejer. Men eluttaget som jag tänker att Boden skall kopplas där kommer också att användas för 1, kanske 2 kupevärmare vintertid.
Då skulle jag välja att dra dit trefas, direkt från centralen. En fas till boden och en vars till två uttag till de båda kupevärmarna.
2,5mm2 skulle jag dra förresten så man KAN belasta med 16A om man önskar i framtiden men kanske säkra av med 10A idag. Gör oftast så privat, det är inte många kronor man sparar på att ta mindre men det är fan så störigt den dagen man ångrar sig.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.