Hej!
Jag ska försöka mig på att byta element samt höja det 10 cm. Hur gör jag det på lättaste sätt? Finns det färdiga ”Förlängnings-kopplingar” eller måste jag bygga på med nytt rör?
 
  • Radiator med termostatventil och anslutna rör mot en vägg, i behov av att höjas upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du byta till?
 
F _Fredrik_R skrev:
Vad ska du byta till?
jag tänkte byta till ett nytt konvektorelement av typ 22. Dels för att få högre effekt och dels för att det befintliga är snett och för nära golvet :) Jag tänkte att det blir optimalt om jag höjer det så att kall luft kan komma in nertill.
 
Det finns nog inget helt enkelt sätt. Avståndet till vägg och cc mått på röranslutningarna ändras antagligen. Beror också på om du ska behålla ventilerna eller byta till ett element med koppel.
 
F _Fredrik_R skrev:
Det finns nog inget helt enkelt sätt. Avståndet till vägg och cc mått på röranslutningarna ändras antagligen. Beror också på om du ska behålla ventilerna eller byta till ett element med koppel.
tack för svar! Låter nog som jag låter rörmokaren lösa detta så får jag se och lära :)
 
R radia_Tor skrev:
Hej!
Jag ska försöka mig på att byta element samt höja det 10 cm. Hur gör jag det på lättaste sätt? Finns det färdiga ”Förlängnings-kopplingar” eller måste jag bygga på med nytt rör?
Är faktiskt enklare än du tror. Förläng med skarvmuff.
 
Och då krockar returmötet (det nedre) med det andra röret... så det är inte så enkelt....
 
H HSP skrev:
Och då krockar returmötet (det nedre) med det andra röret... så det är inte så enkelt....
Du får ju naturligtvis kapa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.