Jaha...Nu när bygglovet äntligen är godkänt för både garaget och huset har det poppat upp en ny liten ide i mitt lilla huvud. Nämligen att jag skulle vilja höja plattan med 0,5 m. Går detta att göra utan problem eller blir jag tvungen att ta ner till kommunen och bråka? Har läst ngt om marklov att man kan höja tomten 0,5 m utan bygglov är detta samma sak eller är jag ute och cyklar?

Anläggningsarbetet ska dra igång i december så det börjar pirra lite i magen...
 
Har du fått bygglov så står troligen höjden med i lovet, då får du inte ändra den hur som helst.

0.5 m gränsen handlar om att om du gör saker på tomten som inte i övrigt är bygglovspliktiga så blir det det om det resulterar i att någon del av tomten sänks eller höjs med mer än 0,5m.
 
Snabbast går det om du skriver ner vad du skall göra samt varför samt vilken nya höjden på huset blir på ett papper och sedan tar med dig ritningar på huset och knallar runt bland de grannar som gränsar till din tomt och ber dem skriva ett godkännande. Om du gör detta så är det enklare när du står framför grannen att få igång en dialog om det nu är någon som inte vill att du höjer.

När du fått alla underskrifter så knallar du ner till din bygglovshandläggare och lämnar in ändringen!

Detta gjorde jag när vi var tvugna att höja tomten/huset 20cm.
 
Tjena,

Jag ringde bara vår byggnadsinspektör när jag stod på tomten med grävaren i full fart och sa vilken höjd vi ville ha då kommunen föreslaget en men vi ville annat. Han godkände detta per telefon. Väldigt smidigt måste jag säga. Du har ju gott om tid på dig ;)
 
Det låter lovande bumpaberra...Vilken del av landet bor du? Hur ser det ut för ett garage som blivit godkänt att ligga 2 meter från grannens tomt?

Vet att säljaren sagt att det kan ordnas enkelt med en komplettering av bygglovet...men säljarna säger så mycket känns det som...hade varit tryckt att höra lite vad ni andra här vet
 
Hemmakatten
Generellt kan man väl säga att ute på landet eller på stora tomter har det kanske inte så stor betydelse med en höjdskillnad på 0,5 m. MEN, i ett tätbebyggt område där man förlägger hus o garage med millimeterprecision (tex 2m från tomgräns) duger det inte med annat än ett nytt(reviderat) godkänt bygglov.
 
Tullstorp skrev:
Det låter lovande bumpaberra...Vilken del av landet bor du? Hur ser det ut för ett garage som blivit godkänt att ligga 2 meter från grannens tomt?

Vet att säljaren sagt att det kan ordnas enkelt med en komplettering av bygglovet...men säljarna säger så mycket känns det som...hade varit tryckt att höra lite vad ni andra här vet
Är inte riktigt med på hur du menar med garaget o grannen.. men vi har satt vårt garage 1 meter från tomtgräns till grannen och vårt garage ligger ca 0,5meter högre än grannens tomt. Inga problem med bygglov, det enda som behövdes var att vi pratade med den grannen det gäller och att dom skrev sin namnteckning på vårt bygglov..
 
det som är noga med höjder är oftast om man hindrar sikten för en granne annars är det inget stort problem. gjöt 2 plattor på ekerö och där är dom noga men jag kunde höja med en meter ändå pga att sprängaren inte hade sprängt nog.
mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.