Vår tomt sluttar lite mot vägen och vi funderar på att försöka plana till gräsmattan en del. Den del av tomten det gäller är ca 32 meter lång, detta är längs med tomtegräsen till vägen. Från huset till den tomtgränsen är det ca 14 meter. Jag uppskattar att höjdskillnaden mellan dessa punkter är ca 1- 1,5 meter. Hela partiet är gräsmatta.

Hur gör man bäst om man vill höja tomten längst nere vid vägen/staketet? Vi behöver inte promt höja den 1,5 meter men 50-80 cm vore kanske lagom. Slipers, L-block, mur eller vad?
 
L-stöd eller mur säger jag om du vill bygga nått.

Du förefaller ju ha gott om plats så ett alternativ är ju att göra en slänt på 2-3 meter och ta höjdskillnaden på den
 
Tack Mats!

Haken är att vi i framtiden vill sätta häck närmast vägen och då vill vi inte att plantorna hamnar för långt ner - då gör de ingen nytta om de inte ska vara typ 2 meter höga! Så därför är slänt inte något allternativ.

L-element är säkert bra - synd bara att de är tunga och dyra!
 
Där har jag en liten lösning: Gör dem själv och om du kan så gjut dom på plats på en gång. :)

Iom att du inte ska ha dem så höga och inte ha någon jättelast som trycker emot dem utan bara lite trädgård så skulle jag definitivt göra dem själv.

Gjorde 32 st 1 meter höga 1 meter långa L-element sommaren 2004 till min infart och alla utom 3 är kvar. 1 knäckt av plogbil, 2 totalkvadade av en epa som kom farande i diket. Den knäckte 2 element och flyttade på en halvmeter vägbank. Gick säkert i 30 :rolleyes:
 
Hej,
Kanske Gabioner kan vara ett alternativ. Gallerburar som man fyller med sten. ViaCon AB
 
De är snygga men brukar ligga ungefär jämförbart med färdiga L-stöd i pris om man räknar in kostnaden för sten, dvs ca 1000:- per m2 väggyta
 
Jag vet inte riktigt hur mycket man får ändra markhöjden men kanske behöver du marklov också!?
 
Sawsaw skrev:
Jag vet inte riktigt hur mycket man får ändra markhöjden men kanske behöver du marklov också!?

Jaha, så klart att det finns regler kring detta med *suck*! Som säkert kostar avgifter också... Heter det "marklov"? Får väl kolla med kommunen.
 
Brukar vara så att man får justera +/- 0.5 meter innan det krävs marklov men kolla med din komun för alla har inte samma regler.

Jag fick ok på telefon att göra i princip vad som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.