Hej,

Jag ska höja marken med ca 20-30cm där två st pilträd står. Saken är att jag vill ha dessa träd kvar. Hur gör jag bäst för att inte stammen ska ruttna. Kan jag t ex bygga en ram runt stammen som håller jorden tillbaka? Har ni några andra tips?

Tack på förhand!

/Håkan
www.walltorp.net
 
Jag är ingen expert på pil ... men med vetskapen om att man kan fixa nya pilträd bara genom att sätta ner en gren i jorden får mig att tro att pil klarar det mesta. Jag skulle istället försöka med att successivt höja marknivån runt pilarna med att fylla upp med kanske knappt 10 cm första året och så sakta fortsätta under kanske fem års tid. Alltså börja med en sluttande fördjupning där träden står de närmaste åren och låta fördjupningen täcka åtminstone ett par kvadratmeter. Det blir bra mycket snyggare än att bygga en rundel för träden.
 
Jag skulle för säkerhetsskull fylla med makadam, kanske 32-64, närmast runt stammen för att inte få fukt stående där. Det är kanske som Yonna säger att pilar klarar detta men jag hade nog inte vågar chansa... Träd är som sagtgenerellt sagt väldigt känsliga för att sättas med rothalsen för djupt i jorden.
 
Jovisst - absolut sten/makadam runt omkring - självklart :D.

Vid nybygget blev det en markhöjning på 120 cm (!!!) för min ståtliga gamla ask och detta oroade mig väldigt mycket. Men markhöjningen gäller endast en knapp halvcirkel någon meter från stammen och markhöjningen innehåller enbart sten och sand och med naturlig avrinning. En dryg kvartcirkel är tidigare asfalterad trottoir. Även om fler härinne 'klarat' markhöjning kan effekten ta lång tid. Jag anser inte att mitt eget träd är helt säkrat även om det fortfarande ser friskt ut efter snart tre år. Det kan faktiskt ta upp till närmare tio år innan jag kan påstå att trädet klarar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.