Hej!

Vi har en liten svacka i ena hörnet av vår tomt där det just nu står tre vackra björkar. Vi vill plana ut runt björkarna vilket skulle medföra att vi fyller jord direkt runt stammarna - något som man inte skall göra.

Eftersom vi vill ha kvar träden så vill vi skydda dem på något sätt från jordmassorna. Är det någon som har något tips på hur man kan göra för att skydda dem?

Tacksam för hjälp!

Mvh,
Andreas Selstam
 
Stensatt ring runt, träsarg etc etc - Du kan ju göra detta som en kombinerad uteplats - ha sargen som ett säte också!
 
Det där lät lite intressant faktiskt. Finns det några tips på mer information, alternativt fackliteratur?
 
Hur mycket skall du höja nivån? Det är inte bara stammen som man bör vara rädd om, de flesta träd har ganska ytliga rötter som behöver ha ett visst syreupptag. Om man höjer marknivån alltför mycket, eller med allt för tätt material så kommer trädet att dö om några år även om man inte lägger jord direkt mot stammen. Ev kan man höja nivån i flera steg, men det tar ju flera år om man skall vänta tills träden hinner anpassa sina rotsystem.
 
Nej - så katastrofalt är det nog inte........om något händer går det lååååångsamt då ;-) skämt åsido , halvan är ju kvar!
 
Kurt å jag brukar nog hålla med varandra för det mesta
;-)

Är det bra dränage på jorden och inget vatten kommer at stå plus att andra halvan ju finns så ser jag ingen anledning att det inte skulle gå bra faktiskt.....trädgårdsprojekt är så kul. Har redan på 'g' nya för nästa år!
 
Hej! Det är inte alltid träden dör på stört för att man fyllt upp kring rötterna. Många gånger så dör en del av kronan in som tecken på att rötternas gasutbyte inte fungerar som det ska (Rötterna kvävs och dör). Stammen i sin tur gillar inte heller att vara under jord så frilägg den till att börja med. Sen skulle ni kunna låna eller köpa en bok som heter "Träd deras biologi och vård" av Klaus E.F Vollbrecht. I denna bok finns en jättefin beskrivning av hur man bygger upp runt ett träd för att kunna höja markinivån utan att skada trädet/träden.
Vänligen,
Andreas
 
Jag har byggt en jordkällare och har fyllt upp nästan en meter upp på en björkstam med fin badstrandssand. Björken är 70cm i diameter men jag är inte ett dugg rädd om den. Om den börjar se risig ut så fäller jag den. Jag ser det som ett experiment. Kan man bli anmäld för naturplågeri. :)
Det har gått ett år nu utan synlig påverkan. Om ett par år så har jag svaret, om en björk överlever denna behandling eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.