Hej

Behöver höja min inåtgångende ”ytterdörr” i lägenheten då jag har lagt ett tjockare golv.
Undrar om det finns någon kunnig som vet om detta går utan att hänga av dörr? Bifogar lite bilder. Lägenhet är från 60 tal.

tack
 
  • Närbild på en äldre ytterdörr och dess gångjärn i en lägenhet från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gångjärn på en äldre brun dörr med vit karm, fråga om höjning utan att hänga av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inåtgående brun lägenhetsdörr från 60-talet som behöver höjas på grund av tjockare golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte hänga av dörren??
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför inte hänga av dörren??
Som jag skrev undviker jag gärna att hänga av dörren.
 
R Ragnarr skrev:
Som jag skrev undviker jag gärna att hänga av dörren.
Jo, men det är ju det överlägset enklaste sättet så man blir ju nyfiken på varför. Annars får du väl lägga ut sandpapper på golvet och bara öppna och stänga dörren tills du har slipat ner den?
 
Det ser ut som om du måste skruva loss gångjärnen för att hänga av den dörren.
Om det finns utrymme att höja dörren så kan du lossa ett gångjärn i tagen från karmen och sätta dit slitringar med lämplig tjocklek och som passar runt gångjärnstappen.
Du får mäta gångjärnstappen så du köper rätt slitringar.
Jag tror det är lättare att lossa gångjärnen än att försöka sig på att knacka ur tappen, skär färgen längs kanten av gångjärnen innan du lossar dom.
 
Det ser ut som att TS avser att gå i mål med detta utan att flytta på dörrbladet.
 
  • Gilla
He3
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det ser ut som om du måste skruva loss gångjärnen för att hänga av den dörren.
Om det finns utrymme att höja dörren så kan du lossa ett gångjärn i tagen från karmen och sätta dit slitringar med lämplig tjocklek och som passar runt gångjärnstappen.
Du får mäta gångjärnstappen så du köper rätt slitringar.
Jag tror det är lättare att lossa gångjärnen än att försöka sig på att knacka ur tappen, skär färgen längs kanten av gångjärnen innan du lossar dom.
Där är utrymme för att höja dörren lite grann, men som du också säger tror jag det blir svårt att hänga av dörren pga överliggande parti ovanför dörr. Bra idé med att ta ett gångjärn i taget! Ska prova det, tack!
 
R Ragnarr skrev:
men som du också säger tror jag det blir svårt att hänga av dörren pga överliggande parti ovanför dörr.
De byggde ju inte lägenheten runt dörren, så går gör det. Antingen knackar du ur sprintarna eller så skruvar du loss järnen som @123abc säger.

Men dörren sitter väl i en karm? Höjer du dörren så måste du ju kapa den i ovankant. Känns det inte mer logiskt att kapa den nedtill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.