Håller på att renovera badrum, har gjutit golv, flytspacklat (med bra fall), tätskiktat och kaklat väggarna. Upptäckte precis att jag fäst en väggplatta med en spricka i i duschdelen. Sprickan avlöser ett hörn drygt 1,5 cm upp från tänkt nivå för klinkerytan.Verkar kunna pilla bort den lilla delen, men vågar ej ta bort hela plattan så att tätskiktet riskerar att skadas.

Kan jag bygga upp med fix i klinkerraden närmast väggen, så att det skadade hörnet på kakelplattan kommer under nivån för golvklinkern? Eller bör jag använda annan avjämningsmassa som ej binder fukt? Har Kiiltos system för tätskikt. Att riva hela badrummet är inte ett rimligt alternativ...

Mvh,
 
Fix eller fog spelar inte så stor roll. Allt över tätskiktet kommer ändå genomfuktas med jämna mellanrum.
Kan du inte limma dit biten innan du fogar? Du kommer få en ful grå bit som du stör dig på annars.
 
D
Han menade nog att bygga upp själva klinkerplattan med fix så att den lutar så att klinkern döljer stället där han saknar kakel.

Men jag tycker ju det verkar klart mindre störande att istället sätta dit den spruckna kakelbiten och sedan foga och klinka som tänkt. Jag tror inte man kommer att märka det speciellt mycket. Har själv spräckt en kakelplatta i köket ovenför bänken men tänker aldrig på det nuförtiden (förutom nu då). Satte en hängare för grytlappar ovanför.
 
A
Varför inte bara knacka loss den spruckna plattan???
 
D
För att han var rädd att skada tätskiktet bakom...
 
A
ridax skrev:
För att han var rädd att skada tätskiktet bakom...

Äsch då får man allt vara bra klantig om man lyckas med det.

Har lossat massa trasiga plattor och det går oftast mycket lätt.

Den nya sätter man inte i fix utan silikon och sedan får man så klart foga.
 
Stickan56
Alfred Jonsson skrev:
Äsch då får man allt vara bra klantig om man lyckas med det.

Har lossat massa trasiga plattor och det går oftast mycket lätt.

Den nya sätter man inte i fix utan silikon och sedan får man så klart foga.
Kakelplattor i ett våtrum sätter man inte i silikon, då kan ju inte vattnet rinna ned bakom plattan. Använd samma fix som till övriga plattor.

MVH Stickan
 
S
kaklet och klinkers ska bara skydda vattenskyddet(=folie eller massa).
så precis som stickan56 säger absolut inget silikon.
där silikonet är kommer det stå vatten.
till slut kommer det bli mögel där
 
Tack för tips! Då "fixar" jag det hela... :)
 
A
Stickan56 skrev:
Kakelplattor i ett våtrum sätter man inte i silikon, då kan ju inte vattnet rinna ned bakom plattan. Använd samma fix som till övriga plattor.

MVH Stickan
:x

påstår du verkligen att det kan bli vatten mellan silikonet och fuktspärren av gummi?

SBH skrev:
kaklet och klinkers ska bara skydda vattenskyddet(=folie eller massa).
så precis som stickan56 säger absolut inget silikon.
där silikonet är kommer det stå vatten.
till slut kommer det bli mögel där
Hur skulle det komma in vatten där???
 
T
Ja, fogen är inte vattentät om du nu trodde det, inte ens kakelplattor är vattentätta. Det rinner alltså vatten bakom plattorna så om du skulle sätta en hel horisontell rad med plattor med silikon så skulle vattnet hindras att rinna förbi ner till golvet och vidare till brunnen.

Det är därför man aldrig ska dra silikon i golv/väggvinkel och absolut inte bottna silikonet i skarven.

Sedan så är ju silikon elastiskt och därför blir ju inte plattan helt stum och cementfog gillar inte rörelser.
 
A
tank77 skrev:
Ja, fogen är inte vattentät om du nu trodde det, inte ens kakelplattor är vattentätta. Det rinner alltså vatten bakom plattorna så om du skulle sätta en hel horisontell rad med plattor med silikon så skulle vattnet hindras att rinna förbi ner till golvet och vidare till brunnen.

Det är därför man aldrig ska dra silikon i golv/väggvinkel och absolut inte bottna silikonet i skarven.

Sedan så är ju silikon elastiskt och därför blir ju inte plattan helt stum och cementfog gillar inte rörelser.
:)

Har gjort i alla fall 30-40 badrum så jag vet hur det fungerar.

Ingen har skrivit "sätta en hel horisontell rad med plattor med silikon" mer än du vad jag kan se.

Att sätta en platta kommer inte ge någon fukt eller mögel det kan jag lova.

Och att inte silikonet är stumt om du sätter en platta i det är inte sant, det sitter som berget.
 
T
Fast du verkade inte medveten om att fogen släpper igenom vatten?
 
Stickan56
Varför skall man överhuvudtaget använda silikon?

MVH Stickan
 
A
tank77 skrev:
Fast du verkade inte medveten om att fogen släpper igenom vatten?
Tror du verkligen att det finns någon som inte vet att både fog och kakel släpper genom fukt och att det är fuktskiktet som håller tätt?

Vill du att fog/betong eller fix skall bli vattentät så måste du blanda i Vattenglas men det visste du givetvis...

Stickan56 skrev:
Varför skall man överhuvudtaget använda silikon?

MVH Stickan
För att det är enkelt smidigt när man bara skall sätta fast en platta istället för att ordna fix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.