Hej

Tänkte att jag skulle behöva lite tips då jag inte riktigt kan bestämma mig.

Grejen är att jag rätat upp golvet och isolerat i nedervåningen och i vardagsrummet så har det stått en kamin.

Tänkte stoppa i en ny kamin där, dock med tanke på att golvet är höjt med ca 100mm så är gamla platsen för kaminen för låg.
Kaminen har stått på myrstacken.

Så min tanke är att antingen gjuta upp med betong och lägga klinker, eller reglar upp och lägga gips samt klinker.

Grejen är väll att om man gjuter så kan ju betongen göra att det blir för hårt så att murstocken inte kan röra sig som den vill.

Reglar man så vill man väll inte ha trä direkt mot sten/puts, med tanke på fuktvandring.
Men man kan ju lägga tjärpapp eller distansera reglerna från sten.

Lutar mig lite åt att regla, minskar vikten en hel del, då betongen kommer väga runt 150kg + kamin på 180kg.

Skulle behöva lite respons då jag inte riktigt kan bestämma mig...:)
 
  • Hörn i rum under renovering med svart kaklad vägg där en kamin tidigare stått, med verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Murstocken kommer inte att röra sig betong med armering i och en tunn 5 mm cellplast runt kanterna
som avskiljer betongen från trä och skorsten , den ligger lös men kommer inte att röra sig .
Sedan klinkers på , tänk på höjden så det blir jäms med golvet , kanske med en snygg mässingslist i skarven mellan klinker och golv
 
Claes Sörmland
Om det bara gäller höjden så skulle jag ta lecablock och mura upp höjden med. Putsa sedan ytan bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.