Hej

Jag har ett uthus som har varit drängstuga och bykhus. Golvet är en betongplatta som ligger direkt på mark. Jag tänker bygga om huset till boningshus. Tyvärr ligger bykhusgolvet lägre än golvet i drängstugan. Jag skulle vilja gjuta upp golvet i bykhuset och sedan lägga klinkers på golvet över båda utrymmena.

För att isolera lite hade jag tänkt att gjuta det översta lagret med EPS cement. Tyvärr är nivåskillnaden mellan de båda utrymmena mer än 30 cm vilket gör att det är opraktiskt att gjuta upp med betong hela vägen.

Frågan är vad man kan fylla med som gör att man undviker fuktproblem i framtiden?

Ett alternativ som jag har funderat på är att blanda i mycket grov stenkross i betongen för att minska cement åtgången. Skulle detta funka? Någon som har koll på vilka proportioner man i så fall kan använda? Ett annat alternativ som jag har funderat på är att gjuta in tvättade stenblock i betongen. Är något av dessa alternativ bra, eller finns det kanske något bättre?

mvh,
Aved
 
Jag vet ju inte hur det ser ut men man kanske skulle kunna göra något i den här stilen:
0,2 PE-Folie
200 Cellplast
100 Betong (med golvvärme?)

Du får fundera kring väggarna i nederkant - de kommer att bli kallare med risk för fuktproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.