Hej,
Har flytspacklat allt utrymme förutom duschutrymmet. Men kommer få liter väl mycket fall emot golvbrunnen (13 mm från duschväggens kant till golvbrunnens kant (32 cm).
Såg att det fanns förhöjningsring som är 13 mm. Då får jag nollfall.
Hur gör man om man vill ha typ mittemellan???

Skulle vilja höja brunnen 8mm.
Flytspacklar man bara upp på kanten på golvbrunnen och skär det innan det stelnar?
Purus golvbrunn
 
Hur är brunnen monterad? Trä eller betongbjälklag?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hur är brunnen monterad? Trä eller betongbjälklag?
Den sitter flytspacklad, men ska lägga på det sista lagret ikväll tänkte jag. Har spacklat i omgångar (pga vattenburen gv),
 
Kan du inte börja med fallet längre ut?
 
Jag har flytspacklat allt utom duschutrymmet. Eller ja de är flytspacklat det med men inte upptill färdig nivå.
Så det är en ruta på 850x850mm som ska fallspacklas emot brunnen
 
Rickard.
Du får nog bara lösa det så bra som möjligt med spackel, om det sen är leva med mycket fall, sänka det du redan gjort eller höja hela golvet så en 13mm ring funkar vet jag inte.

Ringar finns som du märkt bara i 13-25-osv i fasta mellanrummen så finjusteringen lämnas till den som spacklar.
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
N nezze skrev:
Hej,
Har flytspacklat allt utrymme förutom duschutrymmet. Men kommer få liter väl mycket fall emot golvbrunnen (13 mm från duschväggens kant till golvbrunnens kant (32 cm).
Såg att det fanns förhöjningsring som är 13 mm. Då får jag nollfall.
Hur gör man om man vill ha typ mittemellan???

Skulle vilja höja brunnen 8mm.
Flytspacklar man bara upp på kanten på golvbrunnen och skär det innan det stelnar?
Purus golvbrunn
Du kan låta vara tätskitets fall 13 mm men sedan skaffar du fix som är godkänt att använda 10 mm tjockt och så har du ett par mm mer fix under plattorna närmast brunnen och under ramen till silen.
 
Glömde nämna att det är plastmatta 🙂
 
N nezze skrev:
Glömde nämna att det är plastmatta 🙂
Inte så snyggt med fix runt golvbrunnen på den... :)
 
  • Haha
nezze
  • Laddar…
Ska du spackla själv och låta nån annan lägga mattan?
Min erfarenhet av mattläggning är att dom är jäkligt petiga, jag har jobbat rätt länge med plattor och spacklat många golv men när jag har gjort badrum där det ska vara matta så har jag spacklat så bra jag kunnat och sen sagt att det är grovspacklat för dom har alltid hittat nåt fel och kompletterat med spackling 😄

Så mitt råd är nog att ge 17 i att spackla lokalfallet och överlåta det till mattläggaren, men du kanske är en hejare på att spackla då är det bara att köra på

Eller så ringer du och frågar om ditt 13mm fall är ok.

Eller så får du fräsa ner golvet utanför duschväggarna några mm så du får ett flackare fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.