Behöver höja golven ca 30-35 mm i fyra utrymmen (4,5 5,5 12 samt 5,2 m2 stora) för att sedan lägga klinker på dessa. Två av dem är badrum.

Min första tanke var att blanda betong, måla primer och sedan gjuta på den befintliga plattan men efter att ha pratat med en betongfabrik blev jag avrådd, då den nya betongen kunde resa på sig. Aldrig gjuta mindre än 8cm sa de. De rekommenderade i stället att köpa flytspackel från firma som levererar med bil och sprutar in.

Detta kommer dock kosta en rejäl slant och därför frågar jag om det är någon som har löst motsvarande problem på något kreativt och hållbart sätt. Jag har ingen erfarenhet av att jobba med flytspackel men inser att blanda 14 säckar av denna snabbtorkande produkt för att gjuta ett golv på 5 m2 blir svårt att lösa rent praktiskt, även om jag har en tombola.

Några goda idéer?
/Rickard
 
  • Gilla
Björn Ericsson1
  • Laddar…
Lösningen är inte tombola, eftersom flytspackel behöver blandas snabbare med en blandningsvisp för ändamålet. Snarare är lösningen att planera och be om hjälp, vara två eller tre som blandar, bär och flyter. Det finns många beskrivningar här på forat om flytspackling, så sök och läs på.

Ha flera uppsättningar hinkar och gärna några mäthinkar med rätt vattenmängd till en säck uppmätt.

1 person blandar hink för hink, men fördel utomhus för det kan stänka.

Person 2 är bärare och får det tunga jobbet att bära hinkarna till person 3

Person 3 häller ut spacklet och spacklar det plant.

Med 3 pers, eller 2 är 14 säckar inget större problem, men lite skyndsamt får man jobba.
 
Jag har utan problem blandat två säckar i en lite större balja. Har du två sådan baljor som får "gå runt" och vattnet färdiguppmätt innan bör det funka bra att vispa sju omgångar om man jobbar på. Två personer är nog helt klart minimum. Slarva dock inte med visptiden utan följ anvisningarna på säcken noga.
 
Tack för två snabba svar.
Hur är det med betongprodukter typ "gjuta fin" från byggmax. Den hävdar ju att den kan användas till liknande arbeten - funkar det?
//Rickard
 
Mikael_L
Sök efter produkter som heter slipsats eller snabbslipsats. Det tror jag är din lösning.
 
Jag höjde ett golv på ca 8 kvm 3-5 cm (fall mot brunn) med weber reparationsbetong 920. Det reste sig inte, däremot blev det ca en kvm där pågjutningen inte fäste mot det gamla betonggolvet och där det är lite sprickor i pågjutningen.

Funderar på om jag ska knacka bort och fixa den biten eller låta det vara och köra på klinkers, har inte bestämt mig men det lutar åt det senare.

Hur som helst tror jag att det skulle ha fäst bättre om jag fräst eller bilat lite i det underliggande betonggolvet först och slammat. Nu rengjorde jag bara med stålborste och vatten, men det var tydligen inte tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.