Jag har en BR där föreningen har gjutit på en 10 cm kaka i badrummet (mest trolig för nå stambyte). Tröskeln som är där nu irriterar mig lite lagomt mycket och jag har funderat lite på hur jag ska göra för att få bort den.

1. Bila ner golvet, men de är ju ett jävla jobb, om inte annat med att skotta ut betongen från lägenheten.
2. Höja hallgolvet (golvet utanför toaletten) med frigolit och göra trappsteg ner till resten av rummen. (en 2:a, alltså kök, vardagsrum och sovrum) Skulle de se mysko ut med 10cm trappsteg till alla rum, jag skulle ju kunna höja sovrums- och kökgolvet med 10cm också eftersom de är 270 till tak.

Kom gärna med synpunkter.
 
Du tror inte det kommer se mysko ut med 10 cm tröskel innanför ytterdörren?
skall du höja trapphuset sen oxå:)?
 
haha nä, men jag tänkte faktiskt att man skulle ha klinkers ungefär 1,5m in i hallen.
Har funderat lite mer nu, fast de blir bara mer och mer jobb hela tiden...
Om man skulle höja golvet i kök och sovrum också, så de endast blir en 10cm tröskel vid klinkersen och vid vardagsrummet..
Men rent hypotetiskt, går de att höja golvet med att bara lägga ut frigolit?
 
Kan du lägga upp en bild på den del du irriterar dig på nu? Jag missförstår säkert men det låter som att du ska dölja en höjdskillnad till ett badrum med höjdskillnader i resten av hela lägenheten?
 
Är det inta ganska dyrt med sån hård frigolit?

tror du inte att det blir billigare att bara regla upp och sätta spån?

Typ 45x70 sen golvspån.

Är det verkligen ett så stort problem då? inte min sak egentligen men känns som mkt arbete för detta i min värld lilla problem.

Jag tror att takhöjden på 270 är mer värt att behålla än en liten höjdskillnad till badrummet om man tänker värdemässigt.
 
Fein skrev:
Jag tror att takhöjden på 270 är mer värt att behålla än en liten höjdskillnad till badrummet om man tänker värdemässigt.
Det tror jag också. Om det är någonting som är vanligt så är det just höjdskillnader in till badrummen i gamla lägenheter.

Förresten rahkko, du pratar om att eventuellt bila bort kakan. Det finns ju naturligtvis ett skäl till att de har gjort så. Det stora jobbet blir liksom inte själva utskottandet av betongen, det tar väl nån timme, utan det blir den vansinnigt omfattande ombyggnation du måste utföra i badrummet. Alltså helenovering, plus att du måste hitta en annan lösning på det som dom har löst genom att gjuta på. Vi pratar många veckors jobb och en massa pengar.

Men det du måste fråga dig är var du vill ha höjdskillnaden. För någonstans blir den ju. Även om du höjer golven i hela lägenheten så kommer du få ett trappsteg in i lägenheten. Att ha höjdskillnaden någon annanstans än just in till badrummet kommer säkert upplevas som väldigt märkligt.
 
Om jag skulle välja, så hade jag velat ha höjdskillnaden mellan entren och resten av lägenheten, dvs entren är lite lägre än alla de andra rummen.
Å andra sidan kommer det säkert, som någon sa, att vara MASSOR av jobb att fixa detta och du missar 10cm takhöjd. Jag hade helre haft 270cm takhöjd och 10cm högre golv på toaletten, än 260cm takhöjd och en lägre entre.
Om du höjer golvet i lägenheten, så tänk på att du får lägga om alla golv, flytta alla golvlister, får alla elkontakter 10cm "för långt ner", får fönstren 10cm "för långt ner", måste höja köksinredningen 10cm mm.

/ Fredrik
 
tack för synpunkterna.

mitt ill har nu gått över :) men jag skulle ändå tycka att de skulle vara lite exklusivt med ett trappsteg ner till vardagsrummet. men som ni säger och som jag även visste från början, så är de ett jävla jobb för så lite..

Ska försöka fundera ut nått för att göra tröskeln snyggare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.