Har länge funderat på att bygga en carport till husbilen. Problemet är att trots relativt stor tomt finns ingen bra plats för en så pass hög byggnad som det skulle bli. Dock har jag ett oisolerat garage i bakre delen av tomten som ev skulle kunna konverteras till att passa som husbilsförvaring. En annan fördel är naturligtvis den ekonomiska fördelen av att återbruka större delen av befintlig byggnad i stället för att bygga en helt ny carport. Det är 7 x 4 m på gjuten platta med gjuten sockel under syllen. Genom att höja upp hela garaget samt förlänga med två takstolar skulle det nog funka ganska bra. Tanken är då att förlängningen framåt på ca 2 m skulle stå på plintar. Jag har i dag 2,30 från platta till takstolarna. Det avståndet skulle behöva ökas med ca 80-90 cm.

Frågan är då hur höjningen skulle gå till - antingen lyfta hela byggnaden med domkrafter pö om pö och mura upp med block och ställa syllen på den nya muren eller såga av spikförbanden mellan takstolar och hammarband och lyfta upp hela taket samt sätta in ett prefabricerat regelverk en sida i taget. Det får i så fall bli ett liv ca 80 cm under takfoten med panel ett lager ut jämfört med den befintliga panelen.

Tankar om detta? Oavsett metod att gå blir det tveklöst det största projekt både jag och min sambo isf gett oss på:dizzy::).
 
Fristående förrådsbyggnad med vit fasad och svart garageport omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ur både konstruktions- och utseendesynpunkt skulle jag föredra att lyfta hela huset och ställa det på en ny uppmurad sockel. Men det är ett rejält jobb. Oberoende av metod får du nog tänka dig någon sidostabiliserande åtgärd någonstans på mitten.
 
  • Gilla
Lennart Olausson
  • Laddar…
Byggbudget.se ger riktpriser på mellan 5 000- 10 000 kr per meter som ska lyftas. Stämmer med de offerter jag själv plockade in för mitt garage för knappt 2 år sedan. Jag landade i att bygga nytt istället, skulle kosta ungefär samma peng i mitt fall men beror så klart på konstruktion och ändamål.

https://byggbudget.se/hoj-taket-och-fa-utokade-mojligheter/
 
  • Gilla
Lennart Olausson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.