Hej,

Kikar på ett hus som i dagsläget brukats som fritidshus, ibland på vintern, och min plan är att flytta dit permanent vid köp. Huset är 52kvm och värms upp av luftvärmepump, och varmvattenberedare för vattnet.

I dagsläget är huvudsäkringen på 10 ampere, jag tänker mig att 16 ampere kommer att krävas för att kunna bo där året runt bekvämt.

Vad är det som krävs här... Krävs det förmodligen att strömmen dras om i hela huset till tjockare kablar, och att man sedan kontaktar elbolag och får 16A installerat? Vad kan en ungefärlig kostnad i sådanafall vara för allt detta när det kommer till ett hus om 52kvm?

Eller räcker det med att bara kontakta elbolaget och ''höja'' avtalet till 16A? Vad kostar i sådanafall detta utan att dra ny el?

Mvh
Jonathan
 
Du behöver hjälp av en elfirma. Abonnemang för 10 A tror jag inte finns, så du betalar nog redan för 16 A. Men det kan ju vara nedsäkrat för att skydda ledningar i stugan. Det är en sak som elfirman kan kontrollera. Sedan är det endast en elfirma som ev kan höja säkringen hos nätägaren.

Lite undersökning av din anläggning och kontakt med nätägaren bör kosta en tusenlapp.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Troligen är det ”bara” att höja mätarsäkringarna.

En elektriker får bedöma om ledningen från mätaren (med säkringar) är grov nog för att tåla 16A. Men det är osannolikt att man dragit så klen kabel.

Elektrikern byter sedan bottenkontakten i säkringshållarna till 16A typ. Elektrikern skickar in anmälan till nätbolaget (så de kan fakturera nätavgift korrekt). Nätbolaget accepterar bara anmälan från en behörig elfirma.

Troligen behöver du inte göra om något av elen i huset. Iallafall inte pga uppsäkringen . Räkna med typ 1h plus restid. Själva arbetet att byta bottendelen tar ca 5 minuter.

Nu är det jag skriver baserat på min gissning att du har 10A trefas idag. Och att det inte finns andra stora brister i elanläggningen.

Det är ovanligt med så låg matning till ett hus, så risken för fler brister kan vara stor.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver hjälp av en elfirma. Abonnemang för 10 A tror jag inte finns, så du betalar nog redan för 16 A. Men det kan ju vara nedsäkrat för att skydda ledningar i stugan. Det är en sak som elfirman kan kontrollera. Sedan är det endast en elfirma som ev kan höja säkringen hos nätägaren.

Lite undersökning av din anläggning och kontakt med nätägaren bör kosta en tusenlapp.
H hempularen skrev:
Troligen är det ”bara” att höja mätarsäkringarna.

En elektriker får bedöma om ledningen från mätaren (med säkringar) är grov nog för att tåla 16A. Men det är osannolikt att man dragit så klen kabel.

Elektrikern byter sedan bottenkontakten i säkringshållarna till 16A typ. Elektrikern skickar in anmälan till nätbolaget (så de kan fakturera nätavgift korrekt). Nätbolaget accepterar bara anmälan från en behörig elfirma.

Troligen behöver du inte göra om något av elen i huset. Iallafall inte pga uppsäkringen . Räkna med typ 1h plus restid. Själva arbetet att byta bottendelen tar ca 5 minuter.

Nu är det jag skriver baserat på min gissning att du har 10A trefas idag. Och att det inte finns andra stora brister i elanläggningen.

Det är ovanligt med så låg matning till ett hus, så risken för fler brister kan vara stor.
Hej,

Tack för svaren. Okej, att kontakta en elektriker för att stämma av möjligheterna till att börja med alltså...

Om någon har koll... Är det vanligt att det inte går att göra om från 10-16 ampere utan att göra om elen i huset? Hur brukar det vara i de flesta fall? Huset är byggt 1978.
 
Jag har aldrig sett en 10A mätarsäkring, det gör mig fundersam.
Sitter det 10A passdelar?
Det har inte bara åkt i 10A för att det var det som fanns hemma?
Trefas - enfas?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Hos min nätägare kostar bytet upp till 16 a 800 kr om deras tekniker gör det. 300 om du har egen elektriker som sen gör anmälan.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Dina huvudsäkringar har inget med säkringarna inom huset att göra.

Alla grejer som finns där idag ska redan ha rätt avsäkring för den kabel som finns i väggarna till förbrukarna.

Säkringar är inte till för att skydda prylar, dom skyddar kabeln till uttaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
V Väggtegel skrev:
Är det vanligt att det inte går att göra om från 10-16 ampere utan att göra om elen i huset? Hur brukar det vara i de flesta fall? Huset är byggt 1978.
Du har en mycket ovanlig stuga ifall det inte skulle gå att säkra upp till 16 A utan åtgärder.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Om du skruvar ut din huvudsäkring och kollar i botten av säkringshållaren så kan du se på dess färg vilken storlek på säkring du kan stoppa i. Röd = 10A. Grå = 16A. Kolla det först.

Du bör ha en central på insidan av stugan med säkringar som stugans el är fördelad över. Då behöver du inte göra något med kablarna alls.
Om det är så att allt i stugan matas från huvudskåpet, alltså från huvudsäkringarna, så är det inte troligt att du kan säkra upp utan att byta all kablage till minst 2,5mm².
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det existerar inga abonnemang med 10A huvud/mätarsäkring så du har högst troligt ett 16A. Skulle du ha fel bottenkontakt tar det en elektriker 5 minuter att byta och det behövs ingen anmälan till din nätägare, men mest troligt har du en grå (16 A) bottenkontakt och behöver då bara byta säkring.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Jag har nu varit och kikat noggrannare i bostaden...

Abonnemanget är 16 ampere, och i elcentralen utomhus är alla säkringar 16 ampere.

I proppskåpet inomhus är det mestadels 10 ampere (kanske 10-15st) men även ca 3 st 16 ampere... 16 ampere är säkringen som går till bl.a spis och lite annat...

På de som var 10 ampere var bottenkontakten röd (för 10 ampere) och där det satt 16 ampere var bottenkontakten grå (för 16 ampere)... En blandning alltså...

Med ovanstående beskrivning, bör det vara enkelt och göra om allt till 16 ampere? Bara ta dit en elektriker som byter bottenkontakter?
 
Totte_S
Hej. Då har du konstaterar att du har 16A huvudsäkringar, vid din elmätare. Så långt allt väl. Inne i bostaden är vissa grupper avsäkrade med 16A. Det är normalt sett helt ok. Det brukar vara tex spis, varmvattenberedare, värmepump eller elpanna/elvärme. Övriga grupper är avsäkrade 10 A, och det är helt normalt. Tex belysning och vägguttag.
På din beskrivning så här långt behöver du inte göra någonting om du inte har problem med att någon säkring löser ut ofta. Man har huvudsäkringar som är dimensionerade efter beräknad effektförbrukning i huset, underliggande säkringar är dimensionerade efter beräknad last och ledningar.
”Säkra upp” gör man endast på huvudsäkring, men i ditt fall, om du har 16 A på 52 m2 så ska det till något alldeles extra special om du skulle behöva större.
 
  • Gilla
ViktorHg och 4 till
  • Laddar…
Jag har en åretruntbostad som är typ 5 ggr större än din "sommarstuga" och har 16A abbonemang utan problem.
 
V Väggtegel skrev:
Med ovanstående beskrivning, bör det vara enkelt och göra om allt till 16 ampere? Bara ta dit en elektriker som byter bottenkontakter?
Nej.
Alla grupper som har 10A säkring har troligen bara 1,5 mm² grova ledningar, för att kunna säkra upp till 16A så måste alla ledningar i aktuella gruppen bytas till 2,5 mm²

Att byta från 10A till 16A på alla grupper i en bostad är onödigt ur flera aspekter.

Det normala är som sagt 10A på alla gruppsäkringar förutom vissa speciella grupper.


Edit:
Vi har en 4*26 modulers central inne, ca 9 platser lediga på tre rader, sista raden är nästan helt tom.
Alla en-/tvåfasgrupper är 10A, en 10A trefasgrupp (TM/TT/avfuktare), en 13A trefasgrupp (häll+ugn) (funderar på att säkra upp till 16A, anledningen är att när boosten används så drar hällen upp till 16A) samt en 16A trefasgrupp (3-fasuttag)
Elektrisk tabell som visar säkringar och ledningstyper i en bostad, inklusive 10A och 16A grupper samt plats för extra dvärgbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral med fyra rader av dvärgbrytare, flera platser tomma. Gula knappar till höger, grönt vred nere till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvärgbrytarna nere till höger är extra/reserver.
Sen har vi en central i garaget också.

Allt är avsäkrat med 16A huvudsäkringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Väggtegel skrev:
Jag har nu varit och kikat noggrannare i bostaden...

Abonnemanget är 16 ampere, och i elcentralen utomhus är alla säkringar 16 ampere.

I proppskåpet inomhus är det mestadels 10 ampere (kanske 10-15st) men även ca 3 st 16 ampere... 16 ampere är säkringen som går till bl.a spis och lite annat...

På de som var 10 ampere var bottenkontakten röd (för 10 ampere) och där det satt 16 ampere var bottenkontakten grå (för 16 ampere)... En blandning alltså...

Med ovanstående beskrivning, bör det vara enkelt och göra om allt till 16 ampere? Bara ta dit en elektriker som byter bottenkontakter?
Låter som om du inte behöver göra något alls, möjligen kolla så att dina förbrukare är någorlunda jämnt fördelade på de tre faserna. En bostad har normalt en mix av 10A och 16A i gruppcentralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.