Tjena

Jag och sambon skaffade första huset i höstas och är nu i full gång med att renovera källaren.
Jag vill nu byta ut dörrar till till nya vilket också innebär modern standard. Jag tänker 8x21 dörrar vilket gör att jag skulle behöva höja nuvarande hålet med ca 10 cm.
Vad jag tycker mig förstå är det lilla avsnittet som för nuvarande dörröppningen med i konstruktionsritningen och det borde då vara inte ha en bärande funktion? Hur vet jag att jag kan höja hålet utan att påverka bärigheten?
 
  • Byggnadssektion och planritning för ett bostadshus som visar mått för rumsindelning och dörröppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OM vi antar att det ligger bjälkar med cc 60 mellan yttre väggen och hjärtväggen, så bör det ligga en bjälke över dörren. Så någon bärande funktion verkar det vara där. Men hur det är utfört ser man nog inte innan man börjar riva.
 
H hempularen skrev:
OM vi antar att det ligger bjälkar med cc 60 mellan yttre väggen och hjärtväggen, så bör det ligga en bjälke över dörren. Så någon bärande funktion verkar det vara där. Men hur det är utfört ser man nog inte innan man börjar riva.
Okej, vad är det jag borde stöta på när jag river då menar du? Här är konstruktionsritningen för huset om den kan hjälpa?
 
Jag kan för lite om sådant här för att kunna ge något råd. Det finns andra här på forumet som kommer att svara.

Min amatörmässiga gissning är att det finns en avväxling i bjälklaget. Att det alltså går en träbjälke över dörren, som är fäst i de bjälkar som har stöd av de bärande väggarna. Och att bjälken som skulle vilat på vägg över dörren är fäst i avväxlingen.

I så fall inget problem att riva lite uppåt.

Men det kan även ligga någon form av betongbalk/element över dörren. Då kanske det är känsligare hur man river. Jag är tveksam om man brukar göra så när det "bara" är en dörr som skall överbryggas.
 
Jag gjorde ett liknande ingrepp för några år sedan i en 60 tals villa. Dörhållet var 100cm bred. Väggen var då murad av betongblock och ovan dörr fans en betongbalk som var ihop gjuten med ett armerad betong bjälklag. Det var väldigt mycket jobb att såga upp hållet för dessa 10 cm i extra höjd.

Från ett strukturellt perspektiv var detta inget problem då balken var ihop gjuten med bjälklaget. Samt var bredden på hållet så pass litet och bjälklaget så pass stadigt, så balken bar nog inte någon större last. Men viktigt är att inte chansa och såga mer än nödvändigt.

Något att fundera över är att nya dörrar och karmar oftast kan sågas av väldigt enkelt. Så kanske kan du komma undan från att såga i dörhålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.