Jag har ett integrerat kylskåp där jag skulle behöva höja dörren ett par mm. Vilken skruv skruvar jag på?

Kylskåpsdörrs gångjärn med numrerade skruvar för justering mellan skåp och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här frågan har säkert varit uppe 100 gånger, men jag hittar inte det här gångjärnet när jag surfar runt.
 
Normalt är det ju 2 och 5 du justerar men det går inte vid detta gångjärnet. Vill du höja hela kylen eller bara själva dörren?
 
Dörren. Den tar i sockeln vid golvet.
 
Testar att bumpa detta. Ingen som vet? Jag vill helst inte chansa och riskera att det blir ännu sämre.
 
Rent spontant så ser den inte ut att kunna justeras i höjdled...
Kanske går det att sänka sockeln?
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
A
Kan man höja hela kylen lite?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Är det täckskivan till dörren eller kylskåpsdörren som tar i? När uppstod felet?
 
Det är täckskivan som tar i. Att höja kylen/skåpet kanske är fiffigast.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C CarinaBerg skrev:
Normalt är det ju 2 och 5 du justerar
2 och 5 är ju normalt sett de som håller fast gångjärnet i skåpsstommen så de är det ju INTE iaf... ;)

Nu är ju bilden så inzoomad så det är inte lätt att få klarhet i hur allt ser ut men i normala fall så är nr.4 till för att flytta gångjärnet inåt/utåt och nr.3 för att justera i sidled.

Då återstår bara nr.1 ;)

Är ganska säker på att det är denna modell på monteringsplatta du har och enligt den kan man justera +-2mm så frågan är om det hjälper dig bara.

Närbild på en BLUM monteringsplatta för tråskruv med excenterhöjdjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Tack! Det är nr 1 för höjden. Dock svår att dra, och det är tre st som behöver justeras (samtidigt?).
 
M munge skrev:
Tack! Det är nr 1 för höjden. Dock svår att dra, och det är tre st som behöver justeras (samtidigt?).
Nja... du ska nog kunna dra dem en och en då det bara är +-2mm de rör sig och det följer nog själva gångjärnen med.
Dock är det troligt att det inte hjälper dig att bara höja så lite vilket bara du själv kan bedöma.

Något av det värsta jag vet så är det just integrerade kyl/frysar... ;)
Det är ett monsterjobb att montera på plats allting så de fungerar och det brukar hålla bra i några månader och sen hänger luckorna sig och allting skevar.
Det är något av det jag varnar folk för som pratar kök med mig... INGA integrerade kyl/frysar. ;)

Hoppas du får rätt på det. :)
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
2 och 5 är ju normalt sett de som håller fast gångjärnet i skåpsstommen så de är det ju INTE iaf... ;)


[bild]
Dörrgångjärn fäst vid en träyta, visande justerskruvar för att hålla och justera dörrens position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Menade att på många gångjärn håller 2 och 5 fast dörren SAMT justerar uppåt och nedåt. :geek:
 
  • Gångjärn på dörr med två skruvar som justerar höjden och fäster dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn med två och femte skruv fäst på en dörr, möjliggör justering uppåt och nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stensson11 och 2 till
  • Laddar…
C CarinaBerg skrev:
[bild]

Menade att på många gångjärn håller 2 och 5 fast dörren SAMT justerar uppåt och nedåt. :geek:
Aahh... nu e jag med hur du menar... (y)

Helt korrekt när man har monteringsplattor med ovala hål så är det de skruvarna man får släppa och så att säga flytta hela plattan i den riktningen man vill, men här är inte ovala hål så därför jag inte hängde med dig. ;):giggle:
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Aahh... nu e jag med hur du menar... (y)

Helt korrekt när man har monteringsplattor med ovala hål så är det de skruvarna man får släppa och så att säga flytta hela plattan i den riktningen man vill, men här är inte ovala hål så därför jag inte hängde med dig. ;):giggle:
Nä sorry var kanske lite dumt inlägg från början och ingen aning varför 3 bilder hängde med...sorry trådskaparen att jag stökar till så i ditt inlägg...men går ju inte ta bort nåt här. :worried:
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
C CarinaBerg skrev:
Nä sorry var kanske lite dumt inlägg från början och ingen aning varför 3 bilder hängde med...sorry trådskaparen att jag stökar till så i ditt inlägg...men går ju inte ta bort nåt här. :worried:
Nej nej nej... ta nu inte det så... :oops:

Du tände faktiskt ett litet ljus med ditt inlägg också... (y)

TS kan ju faktiskt byta monteringsplattor till den modellen med ovala hål och vips kan man justera lite mer än med dessa monteringsplattor där sitter nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.