Jag har en diskbänk som jag tänkt höja när jag bygger om köket. Problemet är att det sitter kakel på väggen. Den nuvarande diskbänken sitter så att dess överkant är i underkant i kaklet. Om man höjer den så behöver man sätta den så att nederkanten av kaklet hamnar under diskbänkens överkant. Rimligtivis är det gjort så att man vill att vatten som rinner på kaklet rinner ner på diskbänken. Nu hamnar det vattnet direkt på silikonfogen istället. Kan det innebära ett problem?
 
Du har några alternativ.
Kapa kaklet 5cm i nederkant med en diamantskiva i vinkelslipen och sedan knacka bort kaklet lite försiktigt.

Sätta nytt kakel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M magnu skrev:
Du har några alternativ.
Kapa kaklet 5cm i nederkant med en diamantskiva i vinkelslipen och sedan knacka bort kaklet lite försiktigt.

Sätta nytt kakel.
Är det inte svårt att få rak kant?
 
A Ajjo Jowlls skrev:
Är det inte svårt att få rak kant?
Sätt dit en träskiva och kapa längs den
 
Kommer damma skapligt. Så jag valde att yxa bort kaklet.
 
Jag antar att kaklet går hela vägen upp och inte bara till stänkhöjd. Diamantklinga på vinkelslipen är nog det klart bästa alternativet då. Kakel är lättkapat så det går väldigt snabbt. Men det kommer att damma så täpp till dörröppningarna och använd skydd för både ögon och andningsvägarna.
 
Även om kakel går att kapa med vinkelslip är det typ det sista jag hade velat göra inomhus.
Vad är det för kakel? Kanske knacka bort understa raden och ha en bit av samma material som nya bänkskivan som går upp på väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.