Hej!

Vi ska byta kök på landet och vill göra det så ekonomiskt som möjligt. Ett IKEA-kök är beställt, men vi skulle vilja ha en Virrvarr bänkskiva med ekkant.

Eftersom vi ska ha en häll från IKEA så behövs en skiva som är 3,8 cm hög. Det gör att virrvarr-skivan (som jag tänkt beställa från Agelito) blir mer än dubbelt så dyr än en som är 3 cm.

Jag funderar därför på om man kan lösa det på nåt smart sätt genom att höga bänkskivan och t ex lägga en ekskiva mellan skåp och virrvarrskivan (som då skulle vara den billigare). Men jag är inte så händig så jag vet inte hur eller om det skulle kunna bli bra.

Har någon några synpunkter eller förslag på hur man kan göra?

Jag blir superglad för svar!

//Linda


(Kan även tillägga att IKEA inte har så många skivor som är 3,8 att välja emellan och att de som finns är dyra.)
 
Vi sitter själva och planerar ett IKEA-kök och just det där verkade inte solklart. Jag tittade i IKEAs "vitvarukatalog" och där står det att hällen passar bänkskivor på minst 38mm. Däremot när jag tittade i monteringsanvisningen för hällen Smaklig så nämns både 28mm och 38mm dock något oklart. Jag tolkar det som att om du placerar hällen över en ugn så krävs 38mm men om du sätter den ovanpå lådor så räcker det med 28mm. Tror dock att IKEA kommer att säga att det krävs 38mm för att behålla stabiliteten i skivan...

Vi ställde frågan om det gick att placera en bred häll (90cm) över två konsoler men fick svaret att det inte var att rekommenderar pga just stabiliteten i skivan. Däremot såg jag nu i monteringsanvisningen att man faktiskt tydligt beskrivit hur man gör just detta.
Vi fick även besked att en måttkapad bänkskiva inte gick att få längre än 300cm för sen kommer en skarv "ändå". Dock i dokumentationen framgår det att stenskivor går att få upp till 300cm men trä och laminat ända upp till 400cm...inte alltid rätt.
 
Kan inte tänka mig att tjockleken på bänkskivan spelar någon roll för hällen.
Är det på Ikea som dom har sagt det?
 
Har varit i kontakt med ikea specifikt för detta med höjden på bänkskivan till deras hällar och de har själva sagt att det fungerar med 30mm bänkskiva. Nu valde vi 38mm (från agelito) av andra anledningar men kolla med dem!!
 
Hällen går säkerligen att montera i en 30mm bänkskiva. Ska det vara ugn under måste man se till att den får tillräcklig luftspalt och ju tjockare bänkskiva desto mindre bygger hällen neråt och ger därmed mer luftspalt. 30mm bänkskiva lär dock fungera med de allra flesta konstellationer av hällar/ugnar.
 
Hej!

Tack för svar!

Vi ska ha ugn under hällen, och då krävs minst 3,8 cm bänkskiva. De var väldigt noggranna med det där att det var 3,8 och inte 3,0, så det verkar vara viktigt. Annars måste man montera ugnen längre ner (och blir av med lådan för plåtar) och IKEA tyckte att ugnen egentligen hamnar alldeles för lågt då för att det ska vara en rimlig arbetshöjd. Så som det verkar är vi hänvisade till en 3,8 cm-skiva, eller att på nåt sätt bygga upp skivan.

Så då återstår ju att hitta nåt klurigt sätt att höja skivan, eller att köpa den (mycket) dyrare tjockleken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.