Har köpt Rustas billigaste högtryckstvätt för o tvätta bilen

Tvättar bilen 1gång/veckan ungefär, men skulle vilja ha en med bred stråle och högt tryck så man kan få bort smutsen fortare

Skulle även behöva en altantvätt för o få ren virket som ska oljas in

Köpte Rusta tvätten för o se om behovet fanns, det ångrar jag lite nu då jag givetvis fått uppgraderingsfeber så att säga

Har kikat på Kärcher 3 o 5 serien dom två test vinnarna ena för 1900 cirka och den andra cirka 3500kr?

Det är som sagt i huvudsak till o tvätta bilen den används och rengöring av gräsklippare osv

Så hur stark o dyr tvätt behöver jag?

Kan tillägga att jag inte är så rädd om sådana saker då jag tycker dom är till för att användas samt att vi inte hunnit bygga något trädgårdsförådd så den kommer få stå på min balkong under våren,sommaren o hösten och vintern i kallgarage
 
Jag kör med Alto´s 140 barsmaskin med slangvinda på. Funkar klockrent och det följer med några olika munstycken för olika strålar.

Finns reservdelar, bäst i test enligt Råd o Rön ( vilket inte säger mycket...) Spolat med den oavbrutet 8 timmar om dagen i 3 dagar i rad vid rengöring av totalt nerskitad ladugård/gödselplatta. Samt en massa biltvättar.

Köpte en roterade borste igår till den, få se hur den funkar sen.

Ligger någonstans mellan 2500-3000 kr och duger alldeles utmärkt. Visst, en Kränzle vore väl nå´t men...

Kom för allt i världen ihåg att spola ur den allt vatten innan vintern så den inte fryser sönder!!!!!
 
Kollade reservdelar till min högtryckstvätt, en alto. 830 kr för ett spolhandtag, maskinen kostade ca 1700 tror jag. Hutlöst!
 
OOOPS. De kan ta betalt för reservdelar tydligen...Hade lite tur när jag köpte min, det stod en 120-barsmaskin i "fyndhörnan" som var strippad på lite munstycken osv, egentligen bara själva maskinen kvar + slang. Skambjöd 100 spänn för maskinen samtidigt som jag köpte min. Tänkte att "kan vara bra att ha" ifall min maskin ( eller NÄR ) tackar för sig. Då har jag ju en oanvänd att ta tillvara grejer till. Skambudet accepterades med motiveringen att den skulle gått på tippen annars...

Men visst är grejerna dyra till dem, min roterande borste tror jag gick på 600 spänn...
 
Ett råd är att lägga sig på minst 2000:- för då får man oftast en skaplig maskin.
En Kärcher i 4-serien eller uppåt är det jag skulle välja som minst, annars kan man lika väl spola med slangen.
Alto eller Kärcher spelar mindre roll när det gäller kvalite MEN jag som Å-F upplever Kärcher som mycket mer till mötesgående när det gäller garantier och reparationer samt med reservdelar.
 
Vilken modell skulle du rekommendera av Kärcher då?

Kommer ju använda den mestadels till biltvätt, men kommer ju även spola av altanen osv
 
Både Kärcher och Alto är bra för hemmabruk, men jag instämmer helt i P-plats argument om Kärchers service. Har varit i kontakt med dem ett par gånger och jag ger dem ett högt betyg - kunniga och tillmötesgående.

Själv valde jag en Kärcher 5.91 för strax över 3.000 bagis (3.200 om jag minns rätt) och är helt klart nöjd med den. Fördelen med 5.91 jämfört med storsäljaren 5.85 är att den har dubbla tankar för tvättmedel (tex en för bilen och en för altanen) samt att det ingick en T-Racer (altantvätten) i priset.

Om jag inte missminner mig helt är det från 5.80 och uppåt som pumpen är gjord i aluminium - i de "mindre" modellerna används plast. En pump i aluminium håller förstås längre än en dito i plast. Kan vara värt att ta med i ekvationen... (Proffsmaskinerna har pump i mässing, men då pratar vi andra priser).
 
A
Jag har en Kärcher modell 7. Tvättförmågan är det inget fel på, service och reservdelar är också bra. Däremot upplever jag den som plastig och "ömtåligt". Jag har fått köpa nytt munstycksfäste då det spruckit. Veven för slangvindan, också i plast, är utsliten i infästningen. På en kompis likadana tvätt gick plastkopplingen mellan lans och handtag av när handtaget ramlade i marken då det stod lutat mot en vägg. Kärcher servicekille sa att dessa plastdetaljer är billiga för de går åt som smör i solsken och att Kärcher själva är medvetna om den usla kvaliteten på plastdetaljerna. Detsamma gäller Kärchers grovdammsugare som också är plastiga och "ömtåliga". Jag ska väl tillägga att jag precis som trådskaparen också inte är så rädd om min högtryckstvätt då jag tycker de ska tåla att användas ordentligt i t.ex. ett garage. Handtaget ska tåla att tappas i marken och slangvindan ska inte slitas ut under en tvätts livstid.
 
Tyvärr går alla modeller mot mer plastigt utförande, känns som kvaliten är på väg utför på dom flesta maskinerna och man får kännslan av att dom inte ska hålla för länge.

I regel kan man säga att alla kärchers 5-serie maskiner har metallpump men några kedjor har fått egna serier där det är kompositmaterial i pumpen även på 5-serien.

Man får själv tänka vad man vill ha ut av maskinen och två kemtankar kanske kan vara bra för den som använder dessa ofta men det gör inte jag. Själv värdesätter jag dock en vinda och framförallt en lång slang, 9m.
Kör själv med en äldre K4.99 med 9m slang, en tank (som aldrig används) men jag saknar vindan.
Tror jag skulle rekomendera en K5.85 till dom flesta!
 
Bezt skrev:
Kollade reservdelar till min högtryckstvätt, en alto. 830 kr för ett spolhandtag, maskinen kostade ca 1700 tror jag. Hutlöst!
Nu måste jag ta tillbaka lite av det jag sa, mailade Alto och beklagade mig över att spolhandtaget hade ett för högt pris till förhållande vad maskinen hade kostat. Skrev dessutom att det antagligen inte skulle bli någon Alto som nästa maskin.

Svaret såg ut så här:
Hej xxxxx,

Har tagit del av ditt mail och kan mkt. väl förstå din irritation över denna prissättning av ett nytt pistolhandtag.

Tvätten Speed 4050 utgick ur vårt sortiment hösten 2003 och kostade då runt 16-1700:-, det som skiljde denna modell mot våra övriga var att spolutrustningen var ”unik” och passade tyvärr endast till denna tvätt. År 2004 ersattes modellen av C 120-6 (lika utseende på utsidan) men var då utrustad med en traditionell ”KEW/ALTO” spolutrustning, modellen utgick sedan helt ur sortimentet årskiftet 04/05.
I detta fall så har vi då två ”problem”, en modell som inte längre finns samt med en spolutrustning som var ”special”. ”Problem” som absolut inte en slutkund skall drabbas av, i detta fall du, utan det är något för oss inom Nilfisk-ALTO att ta hand om. Vårt mål är att alltid sträva efter att ha nöjda kunder oavsett man är en stor industrikund eller en liten konsument, det är ”kunden” som är viktigast inte värdet på det inköpta.

Så vårt förslag blir följande -
Ord. pris på denna pistol är 662:- + moms (en helt fel prissättning), vi erbjuder dig att istället få köpa den för ett pris av 340:- (inkl. moms)

Om det finns något intresse av ovanstående förslag, vänligen återkom så skall vi se till så att det skickas upp en pistol till dig så att du kan fortsätta att tvätta. Passar samtidigt på att önska dig en fortsatt trevlig sommar.


Med vänlig hälsning

Bengt Warnmark

Servicechef


Han har ju förstått precis hur jag tänker om det hela, de skickar hem ett nytt handtag för 340 kr ink moms och frakt, helt överkommligt tycker jag.
 
Det var ett snyggt sätt att ta hand om kunderna på! Billigt sätt dessutom. Vi är väl några hundra som läser härinne på forumet och helt plötsligt hamnar Alto i betydligt bättre dager!
 
Alto kör ju någon kampanj i vissa butiker typ 900-2000kr med div tillbehör o dyl, kan det vara värt o satsa på som hemmapulare?
 
Tja

Köp för hel... ingen kärcher jag har haft 2st 5,85 , 2st 7.85 och en st 7.95 och alla har gått sönder efter bara några tvättar värst var 7.85 som på ca 20 tvättar var på verkstad 6 gånger med alt från kärvande ventil till trasiga kolvar.

till slut köpte jag en alto p160,1 och enda gången den strulat var när jag glömt att tömma munstycket på vatten under vintern så hålet rostat lite men det var bara att ta nålen och göra rent.

1:andra fördelar mot kärchern är slangarna är av mycket bättre kvalitet (på dom större modelerna)
2:slangen är 15m lång mot kärchers 7.85 12m
3:du kan använda i stort sätt vilket bilschampo du vill utan det fastnar i sugslangen
4:längre spolhandtag (slipper stå så nära att man blir blöt)
5:slangrullen är ej inbyggd i maskinen = lätt att rulla upp
6:kan köras på 10amp säkring i stället för 13 eller 16 amp även att den både ger mer vatten och mer kraft
(alto 3300w, 650L och 160bar) (kärcher 3000w ,600L 150bar)
7:bättre munstycke (bredare och starkare stråle) = går fortare att tvätta ytan
8:roterande och vinklingspart huvud går ej sönder när man byter vinkel (pajat 3 st kärcher när jag gjort det)
9:altos altan tvätt fläker ej sönder trädäcket som kärchen gjorde (ändo blir det renare)
10:billigare tillbehör så som borstar,avloppsrensare,bläster

hehehe oj vad jag måste ogilla kärcher=) listan blev lite lång

dom jag huvud sakligen jämförde mellan är toppmodelerna så som alto p160,1 och kärcher 7.85

a just det jag betalade ca 6000 för kärcher 7.85 men bara ca 4500 för alton p160,1

/chali
 
Nån som importerat från england?

Såg att Makita har å som Makita frälst så blir man ju lite sugen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.