Senaste tråden ang tvättarna är drygt två år gammal, och vattnet rinner ju fort på marknaden. Med andra ord är det väl dags för en uppdatering

Jag är nybliven husägare och har behov av en bra tvätt som klarar det mesta - allt från att tvätta uteplatsens trädäck till staket via bilen. Om man tittar på nätet hittar man en djungel - och olika tester utser helt olika maskiner som vinnare. Vissa tester vinns av Kärcher, andra av Nilfisk. Och här på forumet verkar många gilla Stihls modeller

Efter en genomgång valde jag ut följande tre maskiner: Kärcher K5 Home Premium, Stihl RE129 Plus (uppföljaren till RE128) och Nilfisk 140.2-9

De är alla snarlika, och frågan är om man i praktiken märker någon skillnad. Kärchern har högst arbetstryck (145 bar mot Stihls 135 och Nilfisk 140) men en meter kortare slang än de andra. Stihl har högst tal på KW (2,3 mot 2,1 för de andra två) och Nilfisken lockar med ett komplett paket där de även skickar med slang för rensning av avlopp. Samtliga tre sprutar ur sig max 500 liter vatten i minuten.

Så den givna frågan är ju - vilken av de tre bör man satsa på? Trots allt handlar det ju om en del pengar
 
hsd
Jag rekomenderar kärcher (bra service om om oyckan är framme),men skillnaderna är inte stora
Allmänt så är det praktiskt med slangvinda på maskin och rotojetmunstycke men det finns till de flesa
 
Jag har sålt både Kärcher och Nilfisk. Och det var med en klump i magen man sålde Nilfisk, för i 50% av fallen kom maskinen tillbaka pga dålig funktion.

Kärcher hade vi inte alls samma problem med. Så jag måste säga Kärcher. kostar lite mer, men du får något som är problemfritt.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
pga dålig funktion sade du... hade kunderna för höga förväntningar? Eller var det fel på dem?
 
Nilfisk gör väl Stihls maskineri har jag förstått va?
 
Jula har just nu kampanj på Nilfisk E140.3-9 PADX-tra för 2990 kr

Är den ett mycket sämre val än Stihl RE129 utan alla tillbehör? Då kostar Stihlen som lägst 3600 kr
 
Vi köpte en Kärcher K5 utan slangvinda. Vindan är bra men jag tyckte att maskinen var för lätt och gärna ville välta när slangen skulle dra ut. Orginalslangen i plast som medföljde är ingen höjdare men maskinen som helhet gör jobbet! :)
 
Y
Notera att Nilfisk 140.3 faktiskt matar ut mer vatten än 145.3 och är även ~1kg lättare.
Nästan 8,3 liter i minuten. Jag var med och körde 140.3 tvätten mot en köksblandare och att bara köra på varmsidan räckte inte utan fick ligga på mediumläget+hålla handtaget i fullflöde för att få tillräckligt med vatten.

Att dom klarar 60grader är dock trevligt vid rengöring av avlopp.

Själv funderar jag på Kärscher K7 eller Nilfisk 140.3.. K7 är dock ännu mer flöde i, och drar massa mer watt så känns som om man utmanar ödet att hålla den i full effekt.

K5 har börjat få varningar på prisjakt såg jag nu.
Min erfarenhet av 125 nilfisk varade sisådär 5 timmar sen gick den sönder.
 
Redigerat:
Y
New_options skrev:
Jula har just nu kampanj på Nilfisk E140.3-9 PADX-tra för 2990 kr
Är den ett mycket sämre val än Stihl RE129 utan alla tillbehör? Då kostar Stihlen som lägst 3600 kr
............................bar..............liter/min..............max temp......vikt................kw
nilfisk 140.3..........140..............(420/500)..............60..............18,6..............2,1
nilfisk 145.3..........145..............(410/500)..............60..............19,8..............2,1
kärscher k7..........160..............(600)....................60..............20.................3
stihl RE 129.........135...............(500)...................60..............20.................2,3
kärscher k5..........145...............(500)...................40.............14,5...............2,1

Sägs att Sthil ska vara bra märke gällande motorsågar och annat.
 
Redigerat:
H
Jag gillar Nilsfisk högtryckstvättbav den anledningen att lösningsmedel inte går igenom maskinen.
Dock har vi Kächer grovdammsugare och fönstertvättare. :)
 
New_options skrev:
pga dålig funktion sade du... hade kunderna för höga förväntningar? Eller var det fel på dem?
Maskinerna gick sönder helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.