Är det någon som vet om det finns högtalaruttag för apparatdosor.
När jag renoverar nu så funderar jag på att dra vp-rör och dosor för surround högtalare och då vill man ju ha en sjysst kontaktering i väggen/dosan.
I värsta fall får man väl bygga själv av högtalarkontakter och vanliga täcklock, men det vore sjysst om det fanns färdiga och köpa.

 
  • IMG_1269_Medium.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon Svensk återförsäljare för Gira?
 
JockeGbg skrev:
Finns det någon Svensk återförsäljare för Gira?

Selga t.ex.
 
Vilka hutlösa priser på elbutik.se  >:(

Högtalaranslutning för dosa enligt Stringfellow´s bild ovan skulle gå på ca 650 spänn! Fast då är det av fabrikat ELJO. GIRA´s högtalaranslutningar hittade jag inte där.

Fanns även en "snikvariant" för endast 360 kr.

Nä då är det nog bättre att bygga egna av exempelvis släta doslock och högtalaranslutningar från BILTEMA eller liknande.  ;D


Ex

Doslock à 14,90 :-

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=912&iItemId=84131

Högtalarterminalskruv à 34,90 :-

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81749

SUMMA: 49,80 :-
 
På Hornbach finns det högtalaruttag (enkla och dubbla) för en billig peng. Drygt hundralappen om jag minns rätt. Dessa är dock av den 'gamla typen' dvs ett runt stift och ett platt stift.
 
Jag gjorde mina egna till slut.
Eljo trend ram och lock och biltemas polskruvar.

92770.jpg
92771.jpg
92774.jpg
 
Det blev ju rätt snyggt, men varför så tätt mellan polskruvarna?
 
Varför inte?? :)

Det blev bara så helt enkelt. Insåg inte att det blev så tätt innan jag satt dit den första skruven.
 
MatCan skrev:
Varför inte?? :)
Tycker det är lättare att skruva med längre avstånd...
 
Duger det inte med doslock med kabelgenomföring, och/eller sånadär speciallock med dragavlastning ("tvättmaskinanslutning")?

De gamla din-kontakterna skulle jag nog iaf bara använda på "mindre viktiga" ställen, typ för att ansluta extrahögtalarna på uteplatsen.


Tänk på att de här kontakterna med massor av naken metall är lätta att kortsluta av misstag!



Om man ska bygga saker med egna lock o.s.v. så skulle jag nog titta på de uttagstyper som bara tar banankontakter, utan skruvmöjlighet.
Audiofilen väljer guldpläterade kontakter där man löder på samma metallstycke som anslutande kontakt går mot...

Vanliga doslock är nog för klena för att hålla för typ 2.5mm2-kabel och värre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.