Hej. Håller på att bygga bastu ute i friggeboden och ska börja sätta upp taket. Har funderingar på om man kan sätta upp högtalare i taket i bastun. Klara de av värmen och den varma ångan?
 
Jag skulle tro att de inte klarar av att sitta i taket... Man kan ju inte montera ex spotlights i bastutaket av den anledningen och de brukar ju i normalfall bli ganska varma av sig själva.

Jag kommer själv att montera marinhögtalare under laven i min bastu (är på väg ut att göra det nu). Skulle tro att ljudet duger trots att placeringen inte blir optimal sett till ljudbilden. Jag har bara tänkt att ha dem för lite bakgrundsmusik.
För att driva det har jag en omvandlare 230/12v och en bilstereo med CD, Radio, SD-läsare och USB som bör täcka de flesta behov. Sitter även 6x9" i taket i relaxen vilket ger hyfsat ljud för pengarna.
Kan återkomma med rapport om ljudet i bastun när högtalarna är på plats där.
 
Monterat och testat!
Tycker att ljudbilden blev helt ok sett ur utifrån vilket behov man kan ha av musik i bastun. Badade nu på kvällen och hade lite lagom bakgrundsvolym och tyckte det var hur bra som helst. Att ha lite skön musik förhöjde upplevelsen i kombination av en falnad brasa med en skön glödbädd att njuta av genom glasluckan på kaminen.
Tyckte det funkade helt ok med ljudet under dagen när jag vred på lite mer med...

Lycka till med ditt projekt!
 
Rekommenderar att sätta dem nere under lavarna om det är endast bakgrundsmusik. Jag testade lite innan beslut och tyckte att de hamnade för nära huvud i taket då vi har en ganska liten bastu, knappt 4m2.
Hoppade över stereotänket och satte en högtalare i bastun och en utanför i relaxen, då jag precis som du endast ska ha dem som bakgrund eller kunna lyssna på radio. Det blev ett par vita billiga från Kjell&Co för 400:- och fungerar utmärkt för detta syftet. Sedan står den gamla Sony surroundförstärkaren och matar dessa samt ett annat par i tvätt/strykrum.
 
Har köpt Biltemas 80w Marinhögtalare för montering under laven, sen blir det "vanliga" högtalare i taket i relaxen.
 
Samma här, mina kommer hamna under laven,
Även om högtalarna är gjorda för utomhusbruk/marintbruk

Dock kommer jag har detsamma, men i taket, utanför bastun som är ett "vanligt" badrum
 
Jag har haft högtalare & subbas i bastun i 10 år. Inga specialgrejor allt utan vanliga bilhögtalare med plastkonor. Subben sitter under laven och dom vanliga i taket.
Hittils har inget gått söner och det har varit ganska vilda fester emellanåt. Tänk bara på att inte köpa högtalare med papperkona, det är nog att utmana ödet!

/HW
 
Harvia som säljs via K-Rauta har något man kallar bastuhögtalare. Kan vara värt att kolla.
 
Jag har SONY marinhögtalare under laven (kanske 30cm från golvet) och det är riktigt bra ljud i dem !
 
Hejsan!

Jag har precis byggt mig en bastu. Jag satt marinhögtalare under laven.. Jag driver dom med en vanlig Bil stereo.. för att få tillräcklig effekt till dom så tog jag ett nättaggregat från en dator.. Man får en fin 12v Dc ström.. Om ni ska använda det så behöver man bara bygla två kabblar för att lura nätaggregatet ska starta (tryckknapen på datorn) jag satt en tryckknapp.. Då får ni 12v mellan gul och svart.. Lycka till!
 
Svärfar satte in gamla högtalare från sin gamla 240 fungarede hur bra som helst
trots att svärfar eldar på som värsta finnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.