Hej
Vi har ibland högt tryck i kranen(blandaren) precis när den öppnas för varmvatten. Vattnet flödar mycket mer aggressivt första 2 sekunderna för att sedan komma ner till ett mer normalt tryck. Det är inte alltid så utan ibland är det ett konstant flöde direkt från start. Jag har börjat koppla ihop det till att det är när kompressorn går i värmepumpen (jag hör när den går) som det är högre tryck i kranen. Så förmodligen tillverkar värmepumpen varmvatten och just då är det högre tryck i kretsen. Är detta normalt?
Jag tänkte först att det berodde på luft nånstans men har avluftat värmepumpen (Nibe f730) utan att det blivit någon skillnad.
 
Helt normalt, vid första tappningen efter att volymen i i vvbn värmts upp igen och expanderat lite. Din säkerhetsventil har kanske inte hunnit släppa ut ännu. Har sett samma fenomen på flera ställen.
 
Hej
Jag har det fenomenet med vatten från min hydrofor.
I mitt fall tror jag det är för lite luft i min hydropress.
Men jag ha bara en vvb.
/W
 
I InsidersUnited skrev:
Helt normalt, vid första tappningen efter att volymen i i vvbn värmts upp igen och expanderat lite. Din säkerhetsventil har kanske inte hunnit släppa ut ännu. Har sett samma fenomen på flera ställen.
Men det måste ju vara luft instängt nånstans? Vatten expanderar ju inte när det blir varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.