Hej
Tänkte höra med er experter på forumet.

Eldar med ved och har följande anläggning:
- Effecta Woody 35kW
- Tekniktank 1000liter
- Slavtank 3x500liter (en avstängd på sommaren)
- Solfångare in i tekniktank.
Expansionskärl 2x200liter (1.2bar innan eldning)

Anläggningen står i källaren har ca 2meter från topp expansionskärl till övre element.

Körde en eldning häromdagen samt fint väder så hela anläggningen låg på över 80grader botten till topp i tankarna. Trycket i expansionskärlen steg upp strax över 2bar.
(Kärlen är endast varma i toppen och svala resten)
Nu 2 dar senare så ligger trycket fortfarande högt runt 2bar, ca 60grader i topp på tankarna.
Har tömt ut vatten via avluftningen på pannan så trycket sjunkit lite (se bilder)

Min fundering är vad som gör så att trycket i systemet fortfarande är högt?
Tidigare har det sjunkit i takt med att systemet svalnat av.
Har jag för högt tryck i systemet före eldning?
Tryckte på bilventil under expansionskärlet och det kommer vatten(kan bälgen va trasig)?
 
  • Schematisk översikt av värmesystem med vedpanna, tekniktank, ackumulatortankar, expansionskärl, solfångare samt tillhörande rördragning och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre temperaturmätare för en vedeldningsanläggning monterade på rörledningar i en källare, med visare vid cirka 60 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två termometrar på en vägg, en högre upp och en längre ner, visar temperaturer över 80 grader Celsius i ett vedeldningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på rörledning som visar cirka 2,1 bar i ett värmesystem. Rören är täckta med isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två röda expansionskärl med isolerade röranslutningar i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött expansionskärl med etiketten "RA-FLEX" som visar specifikationer, bland annat en volym på 200 liter och maxtryck på 1.5 bar, för en vedpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken temperatur hade systemet innan du började elda?

Vilka förtryck har expansionskärlen?
Alltså när kärlen är tomma på vatten.

Vad jag förstår så var det aktuella systemettrycket 1,2 bar innan du började elda, nu visar manometern 1,5 bar, alltså 0,3 bar högre än innan du började elda.
 
R Reinmanz skrev:
Tryckte på bilventil under expansionskärlet och det kommer vatten(kan bälgen va trasig)
Kärlet kört, finns ingen genväg, bara byta så blir det normalt igen. Förtryck utan vatten i ca 0,6 bar. går bra att ta med till besinmacken och lufta till rätt tryck eller egne kompressor.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken temperatur hade systemet innan du började elda?

Vilka förtryck har expansionskärlen?
Alltså när kärlen är tomma på vatten.

Vad jag förstår så var det aktuella systemettrycket 1,2 bar innan du började elda, nu visar manometern 1,5 bar, alltså 0,3 bar högre än innan du började elda.
Hej o tack för svar

Tempen före eldning låg runt 55grader i toppen i tekniktanken, runt 40 i slavtankarna.

Trycket före eldning (kallt system) ligger vanligtvis runt 1.2 bar ge o ta beroende på hur mkt värme som finns kvar.
Att det är på 1.5 nu är för jag tömt ut lite vatten.
Förtryck enl etikett på kärl står det 1.5.
Manometern vid eldningen ökade denna gång ca 1bar.
 
J jonaserik skrev:
Kärlet kört, finns ingen genväg, bara byta så blir det normalt igen. Förtryck utan vatten i ca 0,6 bar. går bra att ta med till besinmacken och lufta till rätt tryck eller egne kompressor.
Så du menar jag behöver byta ut båda exp kärlen på 200liter till nya?
 
R Reinmanz skrev:
Hej o tack för svar

Tempen före eldning låg runt 55grader i toppen i tekniktanken, runt 40 i slavtankarna.

Trycket före eldning (kallt system) ligger vanligtvis runt 1.2 bar ge o ta beroende på hur mkt värme som finns kvar.
Att det är på 1.5 nu är för jag tömt ut lite vatten.
Förtryck enl etikett på kärl står det 1.5.
Manometern vid eldningen ökade denna gång ca 1bar.
För högt förtryck, om det är så, det är ett leveranstryck och ska justeras ner till 0,6 br. Om kärlet inte fungerar så kommer trycket att öka markant när du eldar. Vatten går inte att komprimera utan ökar i volym när det blir varmt och trycket ökar/minskar med tempen på vattnet. Manometern brukar åka jojo när kärlet är kärt.
 
R Reinmanz skrev:
Hej o tack för svar

Tempen före eldning låg runt 55grader i toppen i tekniktanken, runt 40 i slavtankarna.

Trycket före eldning (kallt system) ligger vanligtvis runt 1.2 bar ge o ta beroende på hur mkt värme som finns kvar.
Att det är på 1.5 nu är för jag tömt ut lite vatten.
Förtryck enl etikett på kärl står det 1.5.
Manometern vid eldningen ökade denna gång ca 1bar.
Det är skillnad på förtrycket och systemtrycket!!!

Systemtrycket är det aktuella trycket "just nu".

Systemtrycket innan eldning = 1,2 bar.
Systemtrycket slutet av ledningen = > 2 bar.
Nuvarande systemtryck = 1,5 bar.

Förtryck I expansionskärl 1 = ?
Förtryck I expansionskärl 2 = ?
 
J jonaserik skrev:
För högt förtryck, om det är så, det är ett leveranstryck och ska justeras ner till 0,6 br. Om kärlet inte fungerar så kommer trycket att öka markant när du eldar. Vatten går inte att komprimera utan ökar i volym när det blir varmt och trycket ökar/minskar med tempen på vattnet. Manometern brukar åka jojo när kärlet är kärt.
Ok, om jag förstod dig rätt innan så va kärlet kört om det kom ut vatten vid påfyllnadsventilen?
Går det på nåt sätt att kontrollera förtrycket?
Kan man tömma vatten tills manometern står på 0 o sen kolla trycket i kärlet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är skillnad på förtrycket och systemtrycket!!!

Systemtrycket är det aktuella trycket "just nu".

Systemtrycket innan eldning = 1,2 bar.
Systemtrycket slutet av ledningen = > 2 bar.
Nuvarande systemtryck = 1,5 bar.

Förtryck I expansionskärl 1 = ?
Förtryck I expansionskärl 2 = ?
Vet inte riktigt hur jag går till väga o kolla förtrycket.
Enl ett annat svar var kärlen kassa om det droppade ut vatten ur påfyllningsventilen till exp kärlen.
 
R Reinmanz skrev:
Vet inte riktigt hur jag går till väga o kolla förtrycket.
Enl ett annat svar var kärlen kassa om det droppade ut vatten ur påfyllningsventilen till exp kärlen.
Beror på vad du kallar påfyllning, det är luftventilen ( lika som på ett bildäck ) där får det inte komma vatten, då är kärlet kört. Hur var det nu.
 
  • Gilla
Reinmanz och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Beror på vad du kallar påfyllning, det är luftventilen ( lika som på ett bildäck ) där får det inte komma vatten, då är kärlet kört. Hur var det nu.
Det kommer vatten när jag trycker in ventilen.
Antar då att det bara är att byta ut båda kärlen, tack för din kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.