Jag är ganska så nyinflyttad i en lägenhet som värms upp av fjärrvärme. Jag upplever att elementet i köket avger ett högt spolande ljud när termostaten är fullt pådragen, som att det forsar snabbt varmt vatten, ljudet tar över hela köket, låter som ett mindre vattenfall. Jämför man med ett lika stort element fast i ett annat rum så låter det elementet ingenting i jämförelse med det i köket. Drar man ner termostaten så övergår ljudet till ett mer lågfrekvent brus/tjut. I skötselpapper man fick när man flyttade in står det att alla element skall vara fullt pådragna. Jag är ändå tveksam till att det ska låta så mycket så jag gjorde en felanmälan och det kom en kille och tittade på elementet, han höll med om att det var konstigt att det lät så mycket. Han föreslog att jag skulle lämna termostaten på ett mellanläge över natten, trots vad som står i skötselpapperna.. Han var även nere i undercentralen för att titta på om allt såg riktigt ut. Kan man med att felanmäla en gång till, gå över till en granne och jämför ljudnivån, Eller ska man härda ut till våren och se om det tystnar. Edit: Har provat att lufta elementen, det pös inte ut någon luft, kom en vattenstråle omgående.
Värmeelement med termostat i en lägenhet, kopplat till fjärrvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Handlar det inte bara om att lufta elementet?
 
  • Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Handlar det inte bara om att lufta elementet?
Glömde att skriva, det var såklart det första jag provade :rofl:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
...men det porlar inte i ett element om det är fyllt med vatten, då är det tyst eller på sin höjd en susning. Jag tror du behöver fortsätta att lufta tills det slutar.

Det kan ju finnas luft på många ställen i systemet som flyttar sig när du luftat ditt element, med resultatet att du åter har luft i elementet....


EDIT: jag kanske misstar mig ljudet - lyssnade i hörlurar nu och då hör jag inte det karakteristiska porlandet som jag skulle förvänta mig av något med luft i. Är det verkligen bara detta element som låter så?
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men det porlar inte i ett element om det är fyllt med vatten, då är det tyst eller på sin höjd en susning. Jag tror du behöver fortsätta att lufta tills det slutar.

Det kan ju finnas luft på många ställen i systemet som flyttar sig när du luftat ditt element, med resultatet att du åter har luft i elementet....


EDIT: jag kanske misstar mig ljudet - lyssnade i hörlurar nu och då hör jag inte det karakteristiska porlandet som jag skulle förvänta mig av något med luft i. Är det verkligen bara detta element som låter så?
Jag kan ingenting om element så jag bara spekulerar. Jag tycker att det låter som att det kommer / fylls på med gas? vatten? underifrån i hög fart / tryck. Jo elementet i sovrummet "spolar" och låter också en hel del, Tycker även rören är väldigt varma. Elementet i vardagsrummet låter ingenting, så jag har faktiskt ställt sängen där :crysmile:.. Skulle vara intressant att se över hur grannarna har det, annars får jag väl felanmäla igen.. Tänker att det är tråkigt om någon värmetjofräs står på för högt och läcker pengar. Allt är kanske som det ska men hujeda mig vad det låter isåfall.

Sovrummet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.