Hej! Jag har en fråga ang vetilation på mitt hus varför det låter så mkt som det gör?
Jag har byggt ett hus med ihop byggt garaget så allt är tillsammans på ca 200 kvadrat meter. Jag har lagt ut ett 125 mm ventilations rör i mitten av huset tvärs igenom hela huset med en isoleringsskiva imellan rör och överkant underram på takstolarna, sen gått ut med rör ifrån det till alla badrum, klädkammare, tvättstuga, kök och garage. Sen har jag i slutet på röret som går igenom huset gått upp med ett rör ca 1 meter och där har jag kopplat på fläkten som suger så det är endast ett frånluft system jag har. Vinden är sedan sprutad med isolering ca 550mm men ändå låter det jätte mycket ifrån ventilation systemet när det är igång. Vad kan jag göra utan att behöva göra allt för stora ingrepp?
Går det montera en ljuddämpare under fläkten så hade det varit enkelt men montera dämpare på alla ställen ventilationen går ut i donen hade varit ett stort jobb då allt är isolerat med lösull. Jag har varvtalsregulator men trots att det är så mkt ned skruvat det går så låter det väldigt mkt.
:S:STips?

MVH Jesper
 
Fläktljudet fixar du med en dämpare strax under fläkten men sen alstrar lufthastigheten lite ljud på vägen som du inte kommer ifrån. Om röret från fläkten och till efter de 2 första kanalavsticken varit 160 mm hade lufthastigheten i början inte orsakat lika mycket ljud. Har du kollat hur mycket luft du egentligen har? Har du en Tyristor finns det en ställskruv innanför "skalet" som kan ställas för ett min-varvtal. Har du idag inte nån ljuddämpning alls kommer det att räcka med en ljuddämpare. Lite bör det höras för annars tror folk att det inte suger alls.
 
okej men vilken sorts dämpare rekommenderas för finns ju en del att välja på när man söker på nätet.
Finns både runda och fyrkantiga, skillnad?
jag är beredd att betala lite extra så den dämpar så mycket som det bara är möjligt.
 
Rektangulär eller cirkulär spelar väl inte så stor roll, principen är ett perforerat rör som går genom en låda fylld med glas/stenull så det du är intresserad av för att grovsålla är tjockleken tex glasullsfyllning och längden intressant och för att finsålla så får du läsa datablad och se dämpningen för olika frekvensområden. Utan att göra det allt för vetenskapligt så släng dit så stor du får plats med.

Har du någon koll på vilka flöden du har i systemet? Kör du en normal kanalfläkt? Har ni räknat ut rätt lufthastigheter i kanalerna och pga detta kommit fram till 125mm rör eller hur kommr det sig stammen är så grov (eller klen)?

Det kanske är lätt att vara efterklok men både av ljuddämpningsskäl och pga enkelheten att montera är en flexdämpare oftast utmärkt att sätta mellan don och kanal
 
Redigerat:
Jag har nu köpt en stor dämpare som är 90 cm lång som jag ska montera i helgen så jag åker kommer med svar på hur det låter efter installationen. Det finns inga dämpare som man stoppar in i kanalen precis innan donen för har ingen lust att montera dämpare på varje don om det nu skulle behövas när jag nu har isolerat vinden med lösull.

Systemet har varvtalsregulator men är inte inställt av någon behörig ventilationare så det ska också göras. Det är ingen som sagt att jag ska bygga systemet med 125 mm rör så det gjorde jag bara för det kändes tillräckligt men fläkten är uträknad efter systemets storlek och utförande.
 
Ibland kan trycket vara för högt i kanalen vilket medför att man får strypa ventilen väldigt hårt. Detta kan ge ljudproblem samt att när donet blir smutsigt kan ljudet förvärras samt ge ett markant lägre luftflöde pga smuts i den lilla springan som det hårt strypta donet har.
Detta löser man med att montera in ett spjäll så långt bort från donet som möjligt, man öppnar upp donet och stryper spjället tills rätt luftmängd erhålls.
 
idag monterade jag en ljuddämpare som var 90 cm lång och det gjorde nytta det. Nu går systemet hur tyst som helst så jag är hel nöjd. Men nu är det bara frågan om allt måste ställas in eller man kan bara köra på nu som det är för det går tyst o fint även när jag har varvtalsregulatorn på max men kör nu på halvfart.
Det är ett helt nytt hus så det är kanske lag på att det måste ställas in?
MVH
 
Lag eller ej så bör du ställa in det så det har rimligt korrekta flöden. En aspekt i det hela är givetvis pga energiförbrukningen, speciellt om du endast har ett F-system. En annan aspekt är tex om du får överluft från kök/matlagning pga för starkt undertryck i hus osv.
 
okej men då ska jag ringa en ventilationare på hemma plan i veckan :)
Men jag förstår fortfarande inte vad det är han ska justera på förutom varvtalsregulaorn för om det bara är det så får man ju sätta ett märke på den så man vet hur ratten på regulatorn ska vara ställd ifall någon råkar skruva lite på den så man kan ställa den i rätt läge igen.
 
Tja, i ditt fall är det väl totalflöde på systemet samt balansen mellan olika frånluftsdon som är aktuellt. Får du en seriös snubbe kommer han/hon ev mäta undertryck i huset och ev gå på och kolla igenom spaltventiler mm eller vad du nu har för tilluften så du inte har för starkt undertryck i huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.