Hej!
Tänkte höra efter om någon kan hjälpa oss. Vi renoverar vårt kök och är i sluttampen. När hantverkaren kopplat på den nya köksfläkten (kåpa från Ikea ”vindrum”) så märkte vi att det lät otroligt mycket från fläkten. Som en storm! Vi kunde inte föra ett samtal samtidigt som fläkten var på. Den sög heller inte inåt under fläkten, vi la ett papper intill och det satt knappt fast när vi hade högsta effekt på fläkten. Den blåste snarare ut luft än in.

Vi bad hantverkaren kolla fläkten och han tog ner den och sa att det inte var något fel på rören utan att det måste vara fel på fläkten. Dock fungerar den bra när den inte sitter intill ventilationsröret och låter heller inte lika mycket. Det strömmar luft uppåt och ventilerna öppnas och stängs som de ska.
Nu till min fråga: hantverkaren har valt ett smalare ventilationsrör än vad som rekommenderas i Ikeas manual. Röret nu är 10 cm och ska egentligen vara 12,5 cm( se bild) Kan detta påverka såpass mycket att fläkten suger dåligt och låter mycket? Eller är det stopp nånstans i röret?
 
  • Ventilationsrör ovanför kaklade väggen, ser smalt ut och är kopplat till fläkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, och välkommen..
På din berättelse så låter det ju nästan som att det skulle vara stopp i röret..
Det är inte så att det lilla, troligen delade spjället fastnar på något sätt?

Vi har en mycket lik, 15 år gammal föregångare till er fläktkåpa. Också från IKEA. Tyst var den inte, och utsuget var.. begränsat. Omöjlig att rengöra. Tills dess jag bestämde mig för att plocka bort den inbyggda motorn och istället sätta en takfläkt ute på taket. Tyst, och vilket drag..
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Problemet är kanalen. Den där flälten kräver en kanal på 150 mm för att fungera tillfredsställande. En kanal på 125 mm kan transportera ca 450 m3/h och er fläkt kan blåsa mer än 600 m3/h enligt Ikeas webb. Dessutom har ni bara en 100 mm-kanal...

Testa att kör fläkten på lägsta eller näst lägsta hastigheten. Troligen suger fläkten bättre där än på maxfart då det inte bildas en "luftpropp" i kanalen.
 
Okej, som vi misstänkte alltså! Men om röret som går upp i resten av huset är 12,5 eller 10 cm, hur gör man då? Antar att det blir samma grej om man skarvar högre upp, alltså vid övergången till där röret går in i väggen?
 
U undantaget2 skrev:
Okej, som vi misstänkte alltså! Men om röret som går upp i resten av huset är 12,5 eller 10 cm, hur gör man då? Antar att det blir samma grej om man skarvar högre upp, alltså vid övergången till där röret går in i väggen?
Är det 125 mm får ni ut lite mer av fläkten men undvik ev intensivläge. Är kanalen 100 mm hela vägen skulle jag leta efter en fläkt med lägre maxkapacitet för att få fler användbara lägen alternativt köra på en bra kolfilterfläkt, exempelvis Franke Tender i kolfilterutförande.
 
Som den där anslutningen ser ut. Kan man fundera på hur resten av imkanalen är gjord ?
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
Hus eller lägenhet?
 
Det är ett radhus från -65 och vi rev det ursprungliga köket nu!
 
P
GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..
På din berättelse så låter det ju nästan som att det skulle vara stopp i röret..
Det är inte så att det lilla, troligen delade spjället fastnar på något sätt?

Vi har en mycket lik, 15 år gammal föregångare till er fläktkåpa. Också från IKEA. Tyst var den inte, och utsuget var.. begränsat. Omöjlig att rengöra. Tills dess jag bestämde mig för att plocka bort den inbyggda motorn och istället sätta en takfläkt ute på taket. Tyst, och vilket drag..
Har också funderat på att flytta ut fläkten fast då väggmonterad. Hur löste du styrningen av fläktmotorn ? helst vill man ju använda befintliga knapparna på kåpan.
 
U undantaget2 skrev:
Det är ett radhus från -65 och vi rev det ursprungliga köket nu!
Oki, det innebär att fläkten har en egen kanal upp på taket enbart för köksfläkten?
Vill kolla så att det inte finns något annat som påverkar.
 
Var i Sverige ? Kan det vara så enkelt att det är mycket snö på taket ? Som hindrar luftflödet.
 
A AndersS skrev:
Oki, det innebär att fläkten har en egen kanal upp på taket enbart för köksfläkten?
Vill kolla så att det inte finns något annat som påverkar.
Ja, det finns en egen kanal upp till taket. En imkanal. Har problem med hantverkaren då de inte verkar förstå vad som är felet och påstår att det är fel på fläkten. Men de säger samtidigt att de inte kan nåt om fläktar. Vem kontaktar man som vet hur det kan lösas? Nu har hantverkaren byggt in fläktröret och övriga köket är klart, så tråkigt att behöva dra upp allt igen!
 
R RoBo skrev:
Var i Sverige ? Kan det vara så enkelt att det är mycket snö på taket ? Som hindrar luftflödet.
Norrköping! Varit uppe på taket och det är ingen snö över kanalen..
 
Jag tror ju att det är något fel på det som hantverkarna gjort.Är kanalen flyttad lång bit ? Den aluminiumslang som sitter där är inte helt ok att ha där.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Har också funderat på att flytta ut fläkten fast då väggmonterad. Hur löste du styrningen av fläktmotorn ? helst vill man ju använda befintliga knapparna på kåpan.
Den styrs steglöst via en sådan här monterad på väggen bredvid
9081693503518.jpg
https://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/Pr361664000
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.