Har en luftvattenvärmepump som installerades för 2,5 år sedan. Jag tycker att det senaste tiden låter en del från cirkulationspumpen som jag inte märkt av tidigare.

Filmen bifogat var för en stund sedan och då låter det väldigt högt. Då värmde inte pumpen. Nu har den börjat värma och nu tycker jag det låter mindre.

Trycket på värmepumpen ligger på 1,2-1,3 bar. Pumpen verkar fungera som vanligt i övrigt.

Någon med idé till en som inte kan allt för mycket?
 
Ja det där låter ju inget vidare. Man borde kanske se så det inte sitter skräp i pumpen (hur man nu gör det på den där) men annars är det nog bara att ersätta med motsvarande Grundfos Alpha2 så blir det tyst. Antar att det är en 25-60 130 du ska ha. Den borde vara plugg and play och eftersom du har avstängningsventiler och lekande muttrar på var sida om pumpen så är det ju snabbt gjort.

Innan du köper något borde du kontrollera om pumpen styrs av värmepumpen på någotvis, isåfall kanske du behöver vara mer noga i valet av cirkulationspump.
 
Ursprungligt fel, kontakta firman du köpte pumpen från.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ursprungligt fel, kontakta firman du köpte pumpen från.
Hur menar du ursprungligt fel? Ljudet har kommit senaste tiden men du menar att det ändå varit ett fel sedan början för 2 år sen?

Sedan måste jag nog revidera det jag skrev från början. Den låter betydligt mindre nu när pumpen värmer. Det är ett ljud men inte alls som tidigare och på filmen.

Ska se hur det är nästa gång när den slutat värma igen.
 
BirgitS
L linuseinar skrev:
Hur menar du ursprungligt fel? Ljudet har kommit senaste tiden men du menar att det ändå varit ett fel sedan början för 2 år sen?
Ett konstruktions- eller tillverkningsfel som först visar sig med tiden, typ använt för dåliga lager så att de inte håller i tre år.
 
A
Det fabrikatet dkulle jag inte ha några problem med att byta till en grundfos innan installation!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L linuseinar skrev:
Ljudet har kommit senaste tiden men du menar att det ändå varit ett fel sedan början för 2 år sen?
En cirkulationspump i ett värmesystem ska hålla avsevärt mer än 2 år. Håller den bara 2 år är det upp till leverantören att bevisa att felet inte är ursprungligt, dvs att du gjort något som tagit livet av pumpen.

Detta gäller för företaget du handlat av:

https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.