J
Har en ny biltema RM1000 klippare i stugan sedan slutet av maj. Den låter väldigt högt när den klipper. Misstänker något fel i lager eller klippmotor. Har någon liknande erfarenhet? Har tillskrivit Biltema om att jag vill reklamera den men bra att få lite argument.

I min villa har jag en Gardena Sileno, den hörs knappt alls så jag har en rimlig referens
 
Gardena "sileno", namnet antyder ju en tystgående klippare, av ett inte helt skräpigt fabrikat. Jämfört med biltema. Misstänker att du får svårt att reklamera för hög ljudnivå på motorn utan att precisera ett problem
 
J jorwal skrev:
Har en ny biltema RM1000 klippare i stugan sedan slutet av maj. Den låter väldigt högt när den klipper. Misstänker något fel i lager eller klippmotor. Har någon liknande erfarenhet? Har tillskrivit Biltema om att jag vill reklamera den men bra att få lite argument.

I min villa har jag en Gardena Sileno, den hörs knappt alls så jag har en rimlig referens
Om det är klippljudet du syftar på så kan det antingen vara att knivarna inte kan röra sig fritt pga att grässtrån fastnat runt skruvarna om du låtit den klippa högt gräs. Det kan också vara att knivarna geggat igen av växtsafter om den klipper massa ogräs och annat bös. Ett tredje alternativ är att stoppskruven som låser fast medbringaren till klippmotoraxeln som klipptallriken sitter på har lossat. I så fall är det bara att ta loss tallriken och dra åt den.
 
  • Gilla
jorwal
  • Laddar…
J
Tack för konstruktivt lösningsförslag. Har kollat nu, knivarna ok och inget glapp i tallriken, sitter tight. Ja det är ljudet som uppstår när klippmotorn går.
 
Har den låtit likadant från början eller har ljudet tillkommit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.