Vi bor i lägenhet och har problem med ett mycket högt gurglande/kluckande ljud från vasken i kökshon.

Det låter som att vattenlåset sväljer.. som om det vore vakuum på andra sidan eller nått..

Snackade med en rörmokare som sa att det förmodligen var så att det blev vakuum på andra sidan vattenlåset och att jag skulle kolla i toastol eller golvbrunn om vattenlåsen där "gungade" när ljudet kom då avloppsstammen går ihop med den i köket och problemet borde då även synas här.

Detta gjorde jag, såg ingenting i toa eller golvbrunn. Vilket är märkligt.
Det kan ju heller inte vara från våran sida som det blir vakuum.

Köket är ganska nytt. 1år gammalt. Och vattenlåset rengjort nyligen utan effekt.

Vad kan problemet vara? Och hur löser man det?
Blir tokig på detta.. det låter sjukt högt och det märkliga är att det nästan uteslutande är på kvällen/natten när lillen sover.

Nästan så jag vill göra hål på stammen efter vattenlåset för att tryckutjämna..men då förlorar ju vattenlåset hela sin funktion.

Vi bor högst upp i huset på fjärde våningen om det säger något.
Bostadsrätt.. sitter i styrelsen och har ring dit fastighetsskötarna som skickade dit någon gubbe.. men det han gjorde hjälp ingenting...! Vad det nu var han gjorde vet jag inte..får nog ringa igen.
 
Brukar vara tecken på begynnande stopp i avloppet eller att luftningen är tätt.

Protte
 
Har det inte kluckat förut utan börjat hux flux så brukar det vara tecken på att det börjar bli stopp nånstans.
 
Det kom från ingenstans. Och det är inte så att det kluckar när vi spolar eller så.. det är på kvällen när vi inte använt köket på många timmar. Men vet ju inte vad grannarna gör på samma stam förstås.

Rangsells får komma förbi och spola och se om det hjälper.. dock var det inte länge sedan vi hade underhåll av avloppsstammen, vilket gör det hela mer märkligt. Men någon kanske spolar ner kattsand och frityrolja, vad vet jag :p
 
Om det bara hörs när lillen sover så måste ju lillen föra ett jävla oväsen annars!

Nej, skämt åt sida. Finns det någon verksamhet (restaurang, tvätteri) i huset som drar igång kvällstid och kan tänkass påverka avloppssystemet i huset?
 
Prottes andra alternativ "luftningen tät" kan vara värt att bara snabbfundera över.

Vet ni var avluftningen går ut ur byggnaden?
Har det bytts fasad på sistone? Något pojkstreck att stoppa igen ett rör i väggen (långsökt)?

Någon annan som nyligen renoverat någonting med avloppen (kan vara någon som klantat sig)

En del tips i fler trådar på forumet, bl.a.: https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/87244-kluckande-avlopp-dalig-luftning-stopp.html

Fast jag skulle sätta mina slantar på att någonting som inte får spolas ner, har spolats ner :)
 
Redigerat:
Hej! Jag hoppas du ser detta 5 år efter för jag har verkligen exakt samma problem på alla punkter. Lägenhet, våning, plötsligt kluckande på nätterna. Hur löste det sig för dig till slut? Jag måste få veta!
 
Lzweno Lzweno skrev:
Hej! Jag hoppas du ser detta 5 år efter för jag har verkligen exakt samma problem på alla punkter. Lägenhet, våning, plötsligt kluckande på nätterna. Hur löste det sig för dig till slut? Jag måste få veta!
Shit, jag minns faktist inte.
Löste sig gjorde det men mins inte vad det var. Frågade frugan nu och kommer heller inte ihåg. Hon trodde det hjälpte när rangsells kom och spolade stammen.
Vi bor inte kvar längre heller, vi flyttade för 3 år sen.
Tyvärr kan jag inte ge mer än så
 
  • Gilla
Lzweno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.