Vi har ett relativt stort kök på 40 kvm med 7 m takhöjd. Vintertid stiger värmen uppåt (både "vanlig" värme och särskilt när vi eldar i kaminen) och jag överväger därför att sätta en fläkt i taket för att "trycka värmen nedåt". Det ska vara en diskret och ljudlös fläkt. Inga lampor. Taket är vitt.

Någon med erfarenhet av detta, som kan ge tips, och kanske till och med kan ge råd om takfläkt?
 
M
Jag har inget konkret tips egentligen, men brukar dem inte ha rätt diskreta historier i typ industrilokaler?
Vevar på väldigt lågt varvtal och är endast en enkel fläkt på en lång stav.
 
Exakt, men det vore intressant med lite kommentarer från någon som har samma problem - och som har monterat en takfläkt!
 
Jag har bestämt för mig att det finns särskilda kit för detta, med en liten kanalfläkt och rör, tror till och med att det finns med termostater så att fläkten slår till när tempskillnaden blir tillräckligt stor. Du får dock sätta ett rör från taket och ner.
 
Jag tror att du är ute efter något sånt här http://www.luftbutiken.se/industritakflakt/3150-frico-takflakt-icf20.html?gclid=CJH98orek8oCFYXNcgodob4B5A
 
Redigerat:
Tack Thomasx, jag ska söka på det.

@Dheri, jag tror det saknas en länk i ditt meddelande?
 
Jag jobbade ett tag där det var hallar med 10 m takhöjd och kändes kallt nere vid golvet vintertid, när inte fläktarna var igång. Så visst fungerar det!
 
Egentligen kan man ju lösa det själv, med t.ex. en vanlig badrumsfläkt, ett ventilationsrör och en rumstermostat som startar fläkten vid en viss temperatur uppe vid taket. Man kan även ha en termostat längre ner, som hindrar att fläkten startas om temperaturen där nere är tillräckligt hög.
 
Hm, jag hittade lite information om sk värmeflyttare (fabrikatet var Myson) men det blir inte snyggt med fristående rör på väggarna i köket. Jag hade snarare tänkt mig en "enkel" fläkt som monteras högst upp och som kan sättas på med en väggkontakt eller liknande. Det vore som sagt intressant att få veta om någon har testat det för hemmabruk.
 
Korvgubbe
Det är en vanlig lösning i andra länder där behovet av en fläkt är stort på sommaren, men då används en takfläkt som kan byta rotationsriktning. Man drar alltså upp kall luft mot taket istället för att blåsa varm luft ned till golvet då det tydligen ska skapa obehagligt drag och gör att det känns kallare än utan fläkt.
Så har åtminstone jag fått det förklarat för mig, huruvida det stämmer eller bara är en myt som ger fläkttillverkarna anledning att sälja dyra extrafunktioner kan jag inte uttala mig om.
 
Funkar säkert om du hittar en " industrifläkt" . Tyst och långsam. Beakta dock att det kan störa ut den vetilation du har i köket idag.
Risk för baconlukt i hela kåken:wow:
 
Det funkar utmärkt att få ner värmen till golvnivå med en takfläkt. Det behövs inga märkvärdigheter i kostnad eller kraft för funktionens skull. Vanliga modeller fästs med lampkrok och lampkontakt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna modell viftar utan vidare omkring luften i ett rum på 28 kvadratmeter med fyra meter i takhöjd, på lägsta hastighet. Det brummar lite svagt men ej särskilt störande, kunde ev vara störande i ett sovrum men funkar bra här i ateljén/replokalen. Går att vända rotationsriktning. Kostar under tusenlappen på Jula.

Större o långsammare rotor samt tystare motor vore inte fel men funktionen att flytta luft/värme är utmärkt.
 
  • Gilla
1881
  • Laddar…
STRÅLANDE! Precis vad jag var ute efter - någon som har testat.

Känner ni av om det blir någon skillnad i värme före och efter ni satt på fläkten?
 
Så kallad värmeförflyttare är skit...jag har provat olika lösningar men till slut blev det en vit takfläkt från Frico och efter det blev det ganska lika varmt uppe och nere...
 
Tropikfläkt kallas dom som brukar sitta i lagerhallar och industrilokaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.