Ja, alltså det är lite bråttom då vi bor i något som mer påminner om Beirut 1985, med damm och tåbrytare här och var stans. Kan inte bestämma oss. Först så skulle vi platsbygga köket i äldre stil med hjälp av fräs,lim och kex - mer arbete javisst, men såå mycket mer kärlek.
Nu så har omständigheterna drastiskt förändrats och tiden finns inte längre att kärleka loss med ett egenhändigt tillverkat kök utan i nejden ser jag IKEA gnistra och glimma.
Vi har 3100 upp till tak (sekelskifteshus) och undrar om vi skall ha skåp upp till tak. Vad tror ni, kommer det att se ut som man kommit till IKEAs visning av luckor och att det är fel att göra så, eller är det okej?
Bifogar en bild snart.
 
När vi renoverade vårt kök i lägenheten som har knappt 3 meter i tak så satte vi inte luckorna ända upp, man måste ju nå grejerna också. Sen har vi satt kaklet och fläkten så att det går lika högt upp på väggen som hyllorna gör. Ser jättebra ut.
 
Vi har inte så högt men valde ändå att inte ha skåp ända upp i taket, ja e 180 cm lång men skulle behövt en stege för att nå ända upp vilket vi (en kortare fru) tyckte vart opraktiskt, vad skulle man ställa där uppe och ffa var skulle stegen förvaras?
Istället monterade vi sockellådor där vi har sånt som vi inte använder så ofta, kräver iofs att man kan böja på knäna men man behöver inte ordna förvaring åt en stege.

Vad som är snyggast av luckor ända upp i tak eller avslut med passbitar är nog både en smaksak och högst beroende av utförandet som sådant. Generellt skulle jag säga att luckor är snyggare så utseendemässigt är det att föredra.
 
Här är en cp bild, jag satte ihop två bilder så köket ser lite ihopklämt ut då egentliga längden är 4320mm. Kommer mer bilder senare idag. Och tack för att ni svarat!
 
  • Köket-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Smaksak naturligtvis. :)

Men det kommer se väldigt kompakt ut med skåp hela vägen upp med 3,10 i takhöjd.

Om du frågar mig, skulle jag lämna utrymme ovanför skåpen upp till tak. Är det så att du har stuckatur i taket också, tycker jag det är en självklarhet. ;)
 
Redigerat:
Vi valde dubbla. Tror det skulle sett riktigt tomt ut med bara en rad.
Allt skrot vi har åker upp dit.
Bifogar en bild om det går
 
  • Emmas bilder 20080707 690.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skulle välja att bygga upp till tak med skåp och kanske en fyllning/ list som avslutning för att inte få en yta som samlar dam och få max utrymme att ställa julprylar och dylikt :). Allt du har stående ovan skåp idag kan gömmas bakom en lucka. Ikea har också en palltrapp :).
gaia
 
Med den takhöjden skulle jag definitivt ha skåp ända upp. Och se till att det sattes en list i glipan skåp/tak för att inte få en damm- och fettsamlande yta där.

Övre raden är ju perfekt att ha för saker man inte använder så ofta - jul- och påsksaker, pärmar med arkiverade dokument, servisen från mormor, etc. etc.

Lyckans er med den takhöjden :)
 
Vi får 2,7 i takhöjd i nya huset och har tagit luckor hela vägen upp. Jag är kort , 1,6, så jag kommer att behöva en stege för att nå högst upp, men där tänkte jag ha allt "skrot" som man inte använder så ofta; glöggkanna, fondueset etc. etc. Dessutom slipper man en dammsamlande hylla att torka av.
 
Baron skrev:
Vi valde dubbla. Tror det skulle sett riktigt tomt ut med bara en rad.
Allt skrot vi har åker upp dit.
Bifogar en bild om det går
Fy fan vilket cleant kök!! Riktigt snyggt!
 
Vi anlitade en arkitekt, han kom på att man skulle ha vita luckor uppe, då ser det inte så överväldigande högt ut med skåp. Tycker det blev mycket lyckat.
dbfile_002.jpg
 
Jag skulle också satt skåp eller täcksidor ända upp. Det där utrymmet ovanför skåpen i ett kök är något av det äckligaste som finns när man väl hittar dit. Om man nu inte är en ovanligt duktig person som ofta klättrar upp och städar. Ingen av oss är det.
Vi har lite drygt 2.70 i vårt kök och vi har skåp ända upp. Jag har en liten stegpall som jag använder om jag behöver ta saker längst upp. Men där finns bara sådan som inte används speciellt ofta.
 
Vi har också ca 3,4 meter i takhöjd i köket i vår sekelskiftesvilla.
Vi satte skåp hela vägen upp, men bara på ena kortsidan, samt små bitar av ena långsidan.

De andra två sidorna har vi fönster och dörrar på, så där har vi inga överskåp alls.
Jag tycker inte att det känns överväldigande med skåp ända upp i vårt fall, men då är det ett ganska stort kök (6x4m, utan matplats).
Visst är det svårt att nå hyllorna längst upp, även för mig som är 196cm, men nu har julsakerna flyttat in där igen. Två gånger om året är det ok att släpa fram stegen.

Kanske kommer ihåg att fixa en bild till på måndag.

/ Fredrik
 
Tornhill - gärna bilder på måndag! Härligt med så stort kök. Flyttar snart ifrån mitt 30 kvm kök....
 
Ja, jag förstår mig inte på alla som rustar sina kök, lägger tid och massor av pengar på att göra jättesnyggt. Och sen ställer flingpaket och liknande i drivor uppepå skåpen. Vill man verkligen inte använda hela höjden till att ha skåp av någon anledning, ska man heller inte ställa löst bråte där :)

Gillade verkligen både Baron's och rqu's upplagda bilder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.