Vad är för och nackdelar med högt respektive lågt acceptpris? Vi håller på att sälja och mäklarna tycker olika. Vad är er erfarenhet av detta?
 
Acceptpris är väl det ni är beredda att sälja för...utan tex budgivning....
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jo så borde det vara. Tyvärr är bostaden svårvärderad pga få försäljningar senaste året i området. Det skiljer nästan en miljon mellan högsta och lägsta mäklarvärdering. Först efter visning kommer vi ju veta vad marknaden vill betala.
 
Jag tror att man bör lägga sig lagom långt under det pris man räknar med att i bästa fall få ut. Vad som är lagom beror på "kutym" för området. Dvs kolla någorlunda färska affärer i området och kolla hur mycket priset i snitt har gått upp (eller ned) i förhållande till begärt pris.

Lägger man sig för lågt så kommer det visserligen många som vill titta, men man riskerar att missa någon kapitalstark köpare som kanske antar att huset är misstänkt billigt..

Jag har dessutom en hypotes att om spekulanter i ett område räknar med att en viss klass av hus skall bjudas upp med ex. 300 000. Så kommer de inte att öka budet med speciellt mycket mer än 300 000, även om huset läggs ut 500 000 "för lågt".

Jag har ett väldigt bristfälligt material som jag bygger min hypotes på, så den kan vara helt fel.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Är ni bereda att sälja till ett pris mitt mellan mäklarna? Tom lite lägre? Kanke är rätt pris att ligga på.
Marknaden kommer lägga topbudet på rätt nivå för er försäljning, bara ni från början har tänkt igenom vad ni är bredda att sälja för.
Då kan ni gå direkt till kontraktsskrivning samma dag som en budgivning är klart.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
O
Intressant frågeställning... eftersom acceptpris är just det... det priset man kan tänka sig att sälja för utan budgivning...
Det visar ännu mer vilka intressanta djur mäklare är....
 
Hemmakatten
Ryggmärgskänslan säger mig att man ska lägga ut huset till ett högre pris. Eftersom det numera sedan några år läggs ut "acceptpris" och vad jag ser är att med dessa acceptpriser så läggs lägre bud, åtminstone första budet. Min tanke är att ju högre utgångspris, desto högre försäljningspris.
 
Hur bråttom är det att bli av med huset? Det kan ju vara värt att sätta ett högt pris och chansa på att få det sålt, och funkar det inte gör man ett nytt försök (kanske med annan mäklare och nya bilder) ett halvår senare. Chansen till 400 000 högre pris kan ju vara värt att satsa ett halvårs ägandekostnad på.
 
Visar vilka intressanta djur säljarna är, menar du Odjuret? För här är det säljaren som funderar på vilket acceptpris som ger bäst betalt.

Så acceptpriset har tydligen funktionen av ett utgångspris. Vem kunde tro att det skulle inträffa... ;)
 
O
-MH- skrev:
Visar vilka intressanta djur säljarna är, menar du Odjuret? För här är det säljaren som funderar på vilket acceptpris som ger bäst betalt.

Så acceptpriset har tydligen funktionen av ett utgångspris. Vem kunde tro att det skulle inträffa... ;)
Tja... jag syftade på mäklaren... säljaren är bara en bricka i spelet. Jag förstår TS frågeställning.
Men jag är inte förvånad över att acceptpriset har blivit ett slags utgångspris.... :)

Om jag då börjar spåna lite fritt...
Som säljare så bör man först ställa sig frågan vilket är mitt lägsta pris som jag är villig att acceptera? Sedan utgår man därifrån. Självklart vill man ha så mycket betalt som möjligt. Det är inte så konstigt... så frågan är vilket lockar flest spekulanter och senare budgivare? Personligen tror jag inte det spelar någon jätteroll... Som jag förstått så sjönk inte priserna när acceptpris infördes. (Dock kan jag ha väldigt väldigt fel) Bara för att det kommer många på en visning så innebär det inte att alla är intresserade. När det gäller budgivningen så undrar jag om det verkligen ökar så mycket för att man väljer ett lägre utgångspris? Jag tror att många har satt ett tak på hur mycket de vill betala. så bara för att fler budar med ett lägre utgångspris så innebär det inte att priset blir så högre. Eftersom många hoppar av när deras smärtgräns är nådd. Om man väljer ett högre utgångspris så kommer folk att buda utifrån det priset. Men slutsumman blir nog den samma
 
Odjuret skrev:
Tja... jag syftade på mäklaren... säljaren är bara en bricka i spelet. Jag förstår TS frågeställning.
Nej, säljaren är den som bestämmer, verkligen inte en bricka i spelet.
 
engs
Saltis skrev:
Jo så borde det vara. Tyvärr är bostaden svårvärderad pga få försäljningar senaste året i området. Det skiljer nästan en miljon mellan högsta och lägsta mäklarvärdering. Först efter visning kommer vi ju veta vad marknaden vill betala.
Då låter det dumt att skylta med ett acceptpris, utan man bör istället ha ett utgångspris i annonsen.
 
O
-MH- skrev:
Nej, säljaren är den som bestämmer, verkligen inte en bricka i spelet.
Haha.... Hur jag en försöker så blir det fel... Det måste nästan vara rekord.... :p
Jag ger mig fullständigt... jag lyckas inte få fram vad jag menar... så troligtvis vet jag inte vad jag menar... :p:D
Jag får väl skylla på att bussen spårade ur och tunnelbanan fick punktering.... :D

Tack för att du rättar mig! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.