Hej har nyligen installerat en ctc v20 med en acctank på 1500liter.
Vattnet går genom en 35 meter lång kulvert upp till huset.
Efter samråd med "min" röris så installerade vi ett expansionskärl på 200 liter med ett förtryck på 1.5bar, 200 liter är i det minsta laget men utrymmet har helt enkelt tagit slut!

Har nu efter en vecka av perfekt funktion (kors i taket) börjat fundera över om drifttrycket ändå inte är för högt.
Som det ser ut just nu:
Temp panna 90 grader
Drifttryck 2,2 bar.
Max drifttryck enligt CTC 1,5bar
Ska väl egentligen inte spela så stor roll men är lite fundersam.

Någon som har egen erfarenhet?

Vänligen Janne
 
Förtrycket i expansionskärlet är för högt. Ska ligga på 0.5 bar. Under kärlet sitter en nippel du kan släppa ut luften i, samma som på en bil. Sedan ska drifttrycket aldrig överstiga 1.5 bar. Har du ingen säkerhetsventil? Den ska lösa ut vid 1.5 bar. Vad är det för rörmockare du haft?

Efter du gjort detta ska drifttrycket vara strax under 1.5 bar när tankar är fulladdade, annars släpp ut eller fyll på systemet.
 
Redigerat:
Hej huggan
Visst sitter det en säkerhetsventil men den är på 3bar.
tack för ditt svar
 
Ok, men den borde varit på 1.5 bar.
 
_ap_
huggan skrev:
Förtrycket i expansionskärlet är för högt. Ska ligga på 0.5 bar. Under kärlet sitter en nippel du kan släppa ut luften i, samma som på en bil. Sedan ska drifttrycket aldrig överstiga 1.5 bar. Har du ingen säkerhetsventil? Den ska lösa ut vid 1.5 bar. Vad är det för rörmockare du haft?

Efter du gjort detta ska drifttrycket vara strax under 1.5 bar när tankar är fulladdade, annars släpp ut eller fyll på systemet.

Man kan inte säga "Ska ligga på 0,5bar" det har ju att göra med husets höjd.
Däremot kan man inte ha mer är 0,5bar i förtryck om den totala systemvolymen
är ca 2000L

5m till högsta radiator ger 0,5bar sen brukar man alltid lägga på 0,2bar
så 0,7bar vid 5m till högsta radiatorn skulle jag vilja säga.

Det är även bra med en ventil mellan system och expkärl så man kan frikoppla
kärlet från systemet innan man börja släppa ut luften.
 
Ventil skulle ha varit bra!
Har släppt på trycket till ca 0,7 bar och fyllt på med vatten till ett systemtryck på 1,7 bar.
Får väl prova mig fram.
Ska se vad trycket landar när pannan har svalnat.
Huset ifråga är en 2plans villa med en höjdskillnad mellan pannrum och hus på ca 4 meter.
Alltså ca 9 meter mellan panna och högsta radiator.
 
Ja fast huset är väl inte direkt anslutet till pannan? Du har väl en värmeväxlare innan. Om du har det så räknar du inte med radiatorerna som högsta punkt när det är ett eget system.
 
Värmeväxlare? är det shunten eller blandningsventilen du menar?
 
Vid 9m höjdskillnad kan du klara dig enligt skolboken med förtryck 1bar, även lite mindre vid kallt system. Det är ju onödigt och inte lämpligt att ligga över det tryck utrustningen är dimensionerad för.
 
Om inte utrymmet i pannrum räcker går det att sätta en mindre expansion i huset,
helt klart olämpligt att ligga över dimensionerat tryck -vad händer om panna spricker kan man ju spekulera om.
 
Tack för alla bra svar.
Vet faktiskt inte hur rörmokaren tänkte,själv reflekterade jag som sagt inte över övertrycket förrän nu.
Hur som haver så kommer jag själv hur jag än räknar till en total volym på systemet av ca 1900 liter då borde ett expansionskärl på 200 vara tillräckligt,alltså så borde en säkerhetsventil på standard 1,5 bar varit det rätta.
Är det något som jag borde åtgärda vid tillfälle eller kan jag köra vidare på den jag har (3bar)?

Helt klart rätt av GK100 att ett för högt tryck är olämpligt
 
Jag skulle starkt rekommendera att du byter säkerhetsventil. Tänk om trycket stiger nån gång. Då öppnar den alldeles för sent och övrig utrustning riskerar att skadas. Inga garantier lär ju gälla vid felkoppling.
 
Kan nog vara dumt att köra den pannan med 3 bar säk.

I övrigt är det ju bara att se till att du har tillräcklig volym i expansion. Ska du ha minst 0,9 bar vid 1,5 bar säk. så räcker inte 200 liter. Enklast är att sänka förtrycket och se till att köra kulvertpumpen när (om) du luftar elemeten på övervåningen. Att ha övertryck i hela systemet är inte nödvändigt. Mycket viktigare att man inte får undertryck vid kalla tankar.
 
  • Gilla
Piskfinne
  • Laddar…
kettunen skrev:
Ventil skulle ha varit bra!
Har släppt på trycket till ca 0,7 bar och fyllt på med vatten till ett systemtryck på 1,7 bar.
Får väl prova mig fram.
Ska se vad trycket landar när pannan har svalnat.
Huset ifråga är en 2plans villa med en höjdskillnad mellan pannrum och hus på ca 4 meter.
Alltså ca 9 meter mellan panna och högsta radiator.
Du skulle passa på nu med ditt höga förtryck 1.5bar att när du eldat upp allt fullt i temperatur släppa ut luft tills du når 1.5bar. Då har du gjort vad du kan för att få optimal fjädring i kärlet.
Som sagts tidigare är kärlet litet och tar inte upp mer än 40L om du skulle förtrycka 1bar och 80L om du inte förtrycker alls och ansluter det till ett fyllt system.
Kan du inte klaga hos mokaren som gjort jobbet, dessa 3bar är ju olyckliga och kommer nog korta livslängden på pannan om inte annat.
 
GK100 skrev:
Du skulle passa på nu med ditt höga förtryck 1.5bar att när du eldat upp allt fullt i temperatur släppa ut luft tills du når 1.5bar. Då har du gjort vad du kan för att få optimal fjädring i kärlet.
Som sagts tidigare är kärlet litet och tar inte upp mer än 40L om du skulle förtrycka 1bar och 80L om du inte förtrycker alls och ansluter det till ett fyllt system.
Kan du inte klaga hos mokaren som gjort jobbet, dessa 3bar är ju olyckliga och kommer nog korta livslängden på pannan om inte annat.

Tänkte ungefär som du skriver,släppte ut tills manometern stod på 1.5-1.6bar,där verkar den ligga stadigt så länge som panntempen ligger nära max,
Ska bli intressant att se hur mycket den sjunker till i morgon bitti.

Höjdskillnaden mellan panna och överplan har jag vid närmare mätning över drivit ganska kraftigt!
Konstigt vad man kan ta fel med ett ögonmått.
Skillnaden ligger snarare kring 6meter då mätt från pannrummet till radiatorn.

Hur tänkte du att pannans livsängd skulle påverkas om trycket verkar ligga stadigt kring 1.5bar vid 90-94 grader i pannan?
Obs inte ett påpekande bara en fråga iall välmening
Tack för att du tar dig tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.