Hej, jag vet inte om benämningen är korrekt. Kolla bilden nedan:

ImageUploadedByByggahus.se1363173032.124703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min mor inbillar sig att dessa borde gå att sälja som någon lite retro/shabby inredningsdetalj. Jag kan tycka att dem är fina men jag tvivlar på att intresse för dessa finns. Vad tror ni?

Fast lägger man upp dem på tradera och skriver lantlig/shabby chic är det väl bara en tidsfråga innan dem är sålda för mångt mycket mer än marknads värdet ;)
 
Jag tror absolut att den går att sälja. Tycker själv att den ser cool ut, men vet inte riktigt vad man skulle göra med den? Bygga en lampa och sälja den som industrilampa?
 
Ja det var ju alltid en kul idé!

Det är bara det, att det blir jobbigt att få igenom lampsladd. Det vill nog till en redig borr för att borra igenom klumparna som håller ihop den. Dem är nämligen massiva, det kan inte vara gjutjärn för då borde dem rostat.

Dem är fyndade uppe mitt i ingenstans i Lofotenstrakten och bör ha legat där väldigt länge. Förmodligen överblivet material som bara lämnats vind för våg.
 
Kanske gå att sälja till något kraftbolag på orten. Förutsatt att de använder just dessa på sina hsp linjer etc. då.

Annars mest en kul grej. Skulle nog velat haft en själv på hyllan bara för att men ger inte många kronor för det isf.
 
Blocket, Tradera - Allt går att sälja !!!

Visst är det märkligt hur stora de där isolatorerna är när man har dem framför näsan, och hur små de ser ut uppe i 400kV stolparna där de normalt bor:wow:
 
Den isolatorn är nog snarare till 10kV.
 
Släng.

Efter gudrun och all kabelfiering finns driver av dessa liggande.
Isolatorn är för 10Kv och omodern.
När man bygger linjer idag använder man komposit som väger en bråkdel av din isolator, dessutom använder man sig av en belagd friledning idag och denna är så att säga ej kompatibel med dessa.

Du kan betrakta den som en tjock-Tv.

MVH
Elverkare
 
Den är ju av grönt glas,så den är ju iallafall nyare än de bruna.... Släng dock inte utan prova blocket först...allt går att sälja, min tanke var inte att den skulle köpas till sitt avsedda ändamål utan just som chabby-chick-industrial...inredningspryl....

Lite svårt att bedöma storleken, och visst i 400kV är det betydligt fler än två, "skivor" , men den är lite väl stor för 10kV ?, är det inte bara några länkar av en högre spänningsisolator ?, borde väl vara en modular konstruktion, eller ?
 
PST skrev:
Den är ju av grönt glas,så den är ju iallafall nyare än de bruna.... Släng dock inte utan prova blocket först...allt går att sälja, min tanke var inte att den skulle köpas till sitt avsedda ändamål utan just som chabby-chick-industrial...inredningspryl....

Lite svårt att bedöma storleken, och visst i 400kV är det betydligt fler än två, "skivor" , men den är lite väl stor för 10kV ?, är det inte bara några länkar av en högre spänningsisolator ?, borde väl vara en modular konstruktion, eller ?
Nja, de bruna du tänker på är gjorda att sitta på regel. Denna ska hänga. Olika typ alltså.
Denna är för 10kV. Troligen vinkelstople eller avslut.
http://www.onninen.com/sweden/produkter/onnline/Documents/Matsa_F1_070525 luftlednsatster.pdf
Kolla sidan 28 och framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.