Hej!

Håller på att planera för en stödmur och inser nu att jag måste bygga den lite högre än planerat på ett ställe.
Bygger med stenen Topaz från S:t Eriks och som rekommenderar maxhöjd 60 cm som stödmur.
Höjden blir 60 cm på den rundade delen av stödmuren i bild, men på den raka delen, som är vinkelrät mot runda, måste den bli uppåt 1 meter!
3D-modell av en rundad stödmur som övergår till en rak sektion, tänkt att byggas med Topaz-mursten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har dessvärre redan köpt större delen av murstenen och att byta sten är inget alternativ.
Det ska tilläggas att allt material bakom muren är dränerande material, dvs ingen jord alls på minst 10 meter bakåt, vilket borde förebygga tjälskott iaf?

Så nu är frågan;

Är det helt kört att få till den delen trots rek maxhöjd 60 cm??

Vad är mina alternativ? Gjuta sula? Geonät? Foga stenen med tunnfogsbruk? Gjuta fast armeringjärn i murstenen med kemankare och betongklump bakom? Armera murstenen på höjden? På längden?

Kom med era galnaste och bästa idéer!!

// Jimpa
 
Redigerat:
Om du låter stenmuren börja på 40cm höjd så blir det ju bara 60 cm.

Jag menar då inte boksatvligt. Men om du låter något annat stå för stödet de första 40 cm. Typ gjut en betongmur eller L stöd, som du klär in med din sten, som sedan får fortsätta upp till slutlig höjd.
 
H hempularen skrev:
Om du låter stenmuren börja på 40cm höjd så blir det ju bara 60 cm.

Jag menar då inte boksatvligt. Men om du låter något annat stå för stödet de första 40 cm. Typ gjut en betongmur eller L stöd, som du klär in med din sten, som sedan får fortsätta upp till slutlig höjd.
Det låter som att vi är något på spåren.
Några saker som jag tänkte på bara:

Med beklädnad antar jag att du menar att jag förankrar en mursten ytterst på den gjutna muren?

Beklädnaden ska ju gå i linje med övriga muren, vilket betyder att muren kommer att vila ytterst på ”beklädnaden”, klarar den det tro?

10% av muren ska ju vara under mark. Är inte det till som ett stöd nertill? Kan man lösa det genom att gjuta en klack i sulan på betongmuren?
 
R
Du kommer inte att ha någon jord eller annat bakom , så någon tjälpress kommer det inte att bli ,
rekommendationerna är för om det är jord som blir blöt med frysning bakom som följd , då pressas
muren ut , tar några år men kommer att göra det
Det viktigaste är att det finns en stabil botten som den står på , det är där den kommer att kunna
kalva , se till att det finns ca 0,5 stumt utanför muren
En 10 cm tjock betongsula med ett par järn i, gärna 0,5 in på baksidan med , som lutar lite inåt , det blir då en L-profil med dubbel fot , den kommer inte att röra sig
Med fördel en duk eller platon bakom så allt ev. vatten går bort från den , kan tyckas vara lite överkurs ,
med botten men vill du inte göra om så tänk till
 
R rävlyan skrev:
Du kommer inte att ha någon jord eller annat bakom , så någon tjälpress kommer det inte att bli ,
rekommendationerna är för om det är jord som blir blöt med frysning bakom som följd , då pressas
muren ut , tar några år men kommer att göra det
Det viktigaste är att det finns en stabil botten som den står på , det är där den kommer att kunna
kalva , se till att det finns ca 0,5 stumt utanför muren
En 10 cm tjock betongsula med ett par järn i, gärna 0,5 in på baksidan med , som lutar lite inåt , det blir då en L-profil med dubbel fot , den kommer inte att röra sig
Med fördel en duk eller platon bakom så allt ev. vatten går bort från den , kan tyckas vara lite överkurs ,
med botten men vill du inte göra om så tänk till
Det låter bra att det är bra förutsättningar bakom muren så att jag slipper tjälpress.

Menar du att jag kan bygga muren så högt (1 meter) iom detta?
Alltså om jag gjuter sulan du beskrev?
Är inte riktigt med hur den blir en l-profil?
Som jag förstår din beskrivning så är det en 10 cm tjock sula som är bred så att den kommer ut 50cm utanför muren och gärna 50cm innanför också. Men ”klacken” som finns i en l-profil är jag inte riktigt med på hur du menar...
 
R
Du ska enligt dig ha dränerande massor bakom och inte jord , då är du klart på rätt sida .
En L-profil har bara en platta på insidan i mitt tycke alldeles för kort , för att den inte ska titta ut på framsidan och den ska då hålla igen med massorna på insidan som trycker ner den delen , i bland räcker inte det då det för det mesta är jordmassor som läggs där , det kan bli tjäle bakom , katastrof för en L-profil den kommer att skjuta ut hela alltet efter några år .., Kanske mååånga år , men den kommer
Så det med att ha en fot som går ut på framsidan och baksidan och är ca 20-30 cm under mark ökar hållfastigheten mot att kalva med ca 90% , säker kan man aldrig vara , men nästan
Klackarna på stenen med ett luftigt mellanrum , skyddas då av en duk eller platon så det inte kan bli
tjäle bakom , normalt för L-profil är ett dränerande lager på ca 30cm kross bakom och duk mot jord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.