klockan är strax efter 05 och jag kom precis hem från mallis.
på flygplatsen där såg jag en kontakt som jag inte sett tidigare.
den såg ut som en helt vanlig jordag schuko, fast större, dock inte djupare.
alltså diametern på brunnen var större, avståndet mellan hylsorna propertionellt större, men djupet (och därmed antagligen längden på stiften) som vanligt.
hålen var inte större, så stiften är antgligen av standardstorlek, bara mer mellnrum för kylningens skull?

hr någon sett denna, och vet någon vilken märkström och spänning den har?
 
Troligen intaget för reservkraft du såg men vilka strömmar och spänning den klarar kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Du ser samma på en del ålderdomshem, viktiga byggnader vid krislägen mm och de används vid t ex strömavbrott.

/Kent
 
nej det satt på väggen i "strax över bänk"-höjd bland vanliga schukobrunnar.

som sagt likadan fast större.

det var i avgångshallen där det hade varit eller skulle bli ett fik av något slag eftersom det stod en disk och lite sodamaskiner och sånt precis där också.

det är vanligt att göra enfasiga installationer där så jag undrar om det kan vara spanjakernas motsvarighet till vårt 25A enfas spisuttag kanske?

dom har itne riktigt samma krav som vi på det där med elen. 25A i 1.5kvmm kabel är vanligt.
 
Aha, jag tolkade det som att det var på den svenska flygplatsen du såg det och därav min slutsats.

/Kent
 
ah, nej det var alltså på mallorca.

mkt intressant sidhänvisning det där, tyvärr stod den inte att finna bland de avbildade kontakterna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.