Hej,

är det okej att ha större gruppsäkring än huvudsäkring?

Jag vill i förberedande syfte sätta 32A (?) säkring på tre faser ut till en laddbox på 22 kW tillsammans med en dynamisk lastbalanserare.

Min huvudsäkring är 25A men vill förbereda för att eventuellt höja huvudsäkring i framtiden och få ut mer effekt ut laddboxen.
 
E
O OlaDah skrev:
Hej,

är det okej att ha större gruppsäkring än huvudsäkring?

Jag vill i förberedande syfte sätta 32A (?) säkring på tre faser ut till en laddbox på 22 kW tillsammans med en dynamisk lastbalanserare.

Min huvudsäkring är 25A men vill förbereda för att eventuellt höja huvudsäkring i framtiden och få ut mer effekt ut laddboxen.
Hej, det är troligen ingen barnlek att uppgradera från 25A. Du kan såklart sätta en större säkring sålänge du har koll på husets belastning, sålänge alla villkor är uppfyllda.
 
Större säkring i andra ledet medför att det inte finns selektivitet
Då kommer mätarsäkringen att lösa före gruppsäkringen
För att få bra selektivitet i din anläggning så får du gå ner ett steg var gång du avsäkrar
 
  • Gilla
OlaDah och 1 till
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Större säkring i andra ledet medför att det inte finns selektivitet
Då kommer mätarsäkringen att lösa före gruppsäkringen
För att få bra selektivitet i din anläggning så får du gå ner ett steg var gång du avsäkrar
Hej, Uffe, det blir svårt att få selektivitet här. Men utlösningsvillkor måste såklart vara uppfyllda.

Och samkör laddaren sin last med husens så kommer det heller inte lösa felaktigt för överkast.

Men så klart inte optimalt.
 
O OlaDah skrev:
Hej,

är det okej att ha större gruppsäkring än huvudsäkring?

Jag vill i förberedande syfte sätta 32A (?) säkring på tre faser ut till en laddbox på 22 kW tillsammans med en dynamisk lastbalanserare.

Min huvudsäkring är 25A men vill förbereda för att eventuellt höja huvudsäkring i framtiden och få ut mer effekt ut laddboxen.
Säkringar kostar inte många kronor. Är väl bättre att sätta korrekta o sen byta för 576 kronor när du eventuellt uppgraderar (blir ingen liten räkning!) till tokhög huvudsäkring.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/hager/hager-mcn-automatsakring
 
Tack för svaren, det låter rimligt jag gör så!
 
E El-Löken66 skrev:
Hej, Uffe, det blir svårt att få selektivitet här. Men utlösningsvillkor måste såklart vara uppfyllda.

Och samkör laddaren sin last med husens så kommer det heller inte lösa felaktigt för överkast.

Men så klart inte optimalt.
Visst är det så
Vid en installation av laddbox, måste det räknas på kabeldimensioneringen
Nu var det ju inte det TS frågade efter
En annan aspekt är ju vad TS har för mätarskåp (GII eller GIII)
Är befintligt mätarskåp GII måste det bytas ut
Klarar nätet det (måste klargöras med nätägaren)

I vilket fall som helst måste det göras av en firma med auktorisation så det är inget jag tror TS kommer att ge sig på själv som ett kul fredagsnöje
Och i vilket fall som helst så för att få en bra selektivitet i anläggningen så bör mätarsäkringarna vara 50A om laddboxen ska avsäkras med 32 A ;)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E
O OlaDah skrev:
Tack för svaren, det låter rimligt jag gör så!
Rimligt? Att sätta 20A dvärgar? Såklart du kan det göra, men jag trodde tråden handlade om ett alternativ till detta.
Du kan ju fråga nätägaren vad det kostar att säkra upp, säkerligen en skön slant.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Säkringen skall ju skydda kabeln. Så om kabeln du drar fram tål 32 A är det inga problem att sätta dit en sådan säkring även om mätarsäkringen är lägre än så. När det gäller selektivitet så löser man förmodligen inte det genom att säkra ner. Elbilsladdning är en last där man är ganska fri att välja hur mycket ström man vill dra. Så länge inget går sönder och sakerna är korrekt inkopplade så kommer laddaren aldrig att lösa sin gruppsäkring på grund av överbelastning. Går det en säkring på grund av överbelastning när man laddar kommer det så gott som alltid att vara huvudsäkringen.
 
Jag har det så. Det är inga problem, men det medför ju vissa avvägningar. Selektiviteten i vanliga hushåll brukar vara tvivelaktig alldeles oavsett, så det kan man nära på bortse från, men däremot krävs ju att kabeln tål det vilket ger sannolikt minst 4 mm2 eller 6, beroende på kostnad för de olika, samt förläggning. I mitt fall har jag sol som bidrar så jag har inte tänkt öka till mer än 25 A.

Sen är det också som El-löken säger, din serviskabel är nog 10 mm2 eller däromkring, och ska du gå upp till gänga III behöver den nog också bytas ut med grävarbeten och extrakostnader till följd. Det är nog ingen större risk att anslutningar blir billigare i framtiden, däremot finns det ju vissa nätbolag, primärt runt göteborg om jag fattat rätt, där det ska gå att få 63 A relativt enkelt och till rimlig kostnad, men med motprestationen att man då har ett effektabbonemang istället.
 
M Millox skrev:
däremot krävs ju att kabeln tål det vilket ger sannolikt minst 4 mm2 eller 6, beroende på kostnad för de olika, samt förläggning.
Tumregelsmässigt brukar man säga 10 mm² till 35 A.
 
Jag kommer dra ut 5x10mm2 kabel till en Garo 22 kW laddbox så på så vis borde det vara förberett för högre last. Kommer också ha lastbalanserare och energimätare från Garo.

Ellöken: tänker det är rimligt att sätta 25A gruppsäkring så länge om de nu inte kostade så mycket att i framtiden skifta till 32A. Iofs, om det är OK att sätta högre gruppsäkring än huvudsäkring så kan man ju lika gärna göra det.

Hursomhelst, stött på ytterligare patrull i mina planer när jag läste manualen till laddboxen.

http://www.garo.se/storage/ma/7d5885a1733747c897766cc97431eb0e/88efdf85b19c40899d1297254da1cf70/pdf/-1/Laddbox GLB (SE)380177-3.1 ID2122.pdf?MediaArchive_ForceDownload=True

Här står max gruppsäkring 32A men i DLM avsnittet (dynamisk lastbalanserare) står att boxen max får ta emot 25A vid 32A. Så min fråga är, vad missförstår jag eller hur skall jag nånsin få ut 22 kW ur boxen?

Känns som min fråga om gruppsäkring blir mindre relevant då:)
 
  • Installationsschema för olika typer av Garo laddboxar med information om skyddsutrustning och kabeldimensionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av installation för Garo laddbox med ansluten energimätare och inställningstabell för strömstyrka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E
Jo, behövs ju lite marginal mellan Säkringsstorlek och maxlast.

Tänkte föreslå att du skulle sätta mindre först men då blir dessa 20A ifall det ska vara någon mening. Och det lät ju som det var för lite.

Men olika alternativ finns, bara att köra på bästa möjliga.
 
Jag är lite intresserad av att veta hur du resonerat dig fram till att du tycker det är vettigt med den effekten för att ladda din(a) bil(ar)?
 
O OlaDah skrev:
Hursomhelst, stött på ytterligare patrull i mina planer när jag läste manualen till laddboxen.

[länk] GLB (SE)380177-3.1 ID2122.pdf?MediaArchive_ForceDownload=True

Här står max gruppsäkring 32A men i DLM avsnittet (dynamisk lastbalanserare) står att boxen max får ta emot 25A vid 32A. Så min fråga är, vad missförstår jag eller hur skall jag nånsin få ut 22 kW ur boxen?

Känns som min fråga om gruppsäkring blir mindre relevant då:)
Hej OlaDah

Jag tolkar det så, att om boxen använder dynamisk lastbalanserare inställd på samma värde som huvudsäkring så kan det bli ”hazard” mellan de begränsningar som då uppstår.

Har du inkopplat en dynamisk lastbalanserare och den inte hindrar att huvudsäkringen löser ut vid laddning av bilen med 22 kW. Då skulle det kunna hända att du tycker att den dynamiska lastbalanseringen inte fungerar. Du skulle kunna mena att den skall undvika att huvudsäkringen löser ut.

Alla inställningar av ” DIP-omkopplare SW2 (1-2-3-) som styr laddarens högsta tillåtna laddström” enligt tabellen längst ner på sidan 31 i manualen till din laddare är lägre än huvudsäkringen.

file:///C:/Users/Martin/Downloads/Laddbox%20GLB%20(SE)380177-3.1%20ID2122.pdf

Jag tolkar det som du sätter ett omöjligt anspråk om en lastbalansrare ställd på samma ström som huvudsäkringens märkström skall hindra att huvudsäkringens kan lösa ut för överström.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.