Fick tag på en beg. IKEA Ektorp-soffa till stugan men inser nu att den är låg och/eller jag gammal 🥺

IKEA verkar inte ha några högre ben men är det någon som har tips på andra (högre) ben som kan funka?
 
Bäst att tillägga att jag är helt ok med ful-lösningar också :)
 
R
B Bästerortarn skrev:
Fick tag på en beg. IKEA Ektorp-soffa till stugan men inser nu att den är låg och/eller jag gammal 🥺

IKEA verkar inte ha några högre ben men är det någon som har tips på andra (högre) ben som kan funka?
Hur ser benen ut samt hur är dom fästa?
 
R Rejäl skrev:
Hur ser benen ut samt hur är dom fästa?
Skruven verkar vara 8 mm

En hand som håller en svart, cylinderformad möbelben med en metallskruv på toppen, förmodligen 8 mm, mot en bakgrund av vit möbel och grönt mönstrat tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Det jag tänker är att göra egna av trä köpa typ 95x95 virke och kapa upp önskad längd..
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Virke som Rejäl skriver och skruvstift. Ska precis göra likadant med min soffa
 
Ju bytte på vår säng till extra höga även om de inte var listade som tillbehör. Kommer dock inte ihåg vilken gänga det var.
https://www.ikea.com/se/sv/p/brynilen-ben-ek-40299692/

Till soffan har vi gjort samma sak, dock har vi en Kivik. Där är det plast-fötter original som bara trycks fast.
Bytte dessa till
https://amzn.eu/d/5ELmAF0
Träben med skruvgänga, sex monteringsplattor, åtta svarta skyddskuddar och tjugofyra skruvar, placerade i grupper på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa har 8mm och det finns gott om ben på Amazon
 
Mazen Mazen skrev:
Sängben finns i olika höjd och brukar ha M8 (alt M10)
[länk]
K Kanelbullen123 skrev:
Ju bytte på vår säng till extra höga även om de inte var listade som tillbehör. Kommer dock inte ihåg vilken gänga det var.
[länk]

Till soffan har vi gjort samma sak, dock har vi en Kivik. Där är det plast-fötter original som bara trycks fast.
Bytte dessa till
[länk]
[bild]
Dessa har 8mm och det finns gott om ben på Amazon
Tänkte inte på Amazon, klart att det finns där :)

Ska kolla lite noggrannare på IKEA också. Det är möjligt att ben till nån annan produkt passar.
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Tänkte inte på Amazon, klart att det finns där :)

Ska kolla lite noggrannare på IKEA också. Det är möjligt att ben till nån annan produkt passar.
Ikea har både säng o möbelben av olika stil o höjd..
 
Mazen Mazen skrev:
Ikea har både säng o möbelben av olika stil o höjd..
Mjo, jag inser det nu. Jag var helt insnöad på just soffben 😇
 
B Bästerortarn skrev:
Typ dessa [länk] eller?
Japp
 
Pallade inte att vänta på en beställning så jag hittade sängben på Jysk när jag ändå var inne i människobyn. Fan vilken skillnad 5 cm gör, nu kan jag sätta/resa mig utan att stånka och stöna 😎

EDIT: och som bonus slipper man det enda irritationsmomentet med Ektorp, dom släpande och opraktiska "kjolarna".
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.