En sak som förbryllar mig är att många moderna engreppsblandare har vredet till höger. Med tanke på att majoriteten (85%?) är högerhänta (och att produkter oftast utvecklas för högerhänta när det är ett val), vill man ju hålla t.ex. en kastrull i högerhanden. Vredet borde ju då sitta till vänster om blandaren.

702645.jpg

I det specifika fallet med Moras INXX-blandare har jag vridit blandaren 180° och då fått vredet till vänster. Mycket skönare och mer funktionellt. Andra som har provat håller med. Tyvärr tillåter inte alla blandare att man gör så.

Hur har ni andra reagerat på detta med vredet på "fel" sida?
 
Jag tycker precis tvärt om, att greppet skall sitta på höger sida då den handen är mer van att hantera finmotoriska saker och därmed har lättare att justera in rätt sprutt och temperatur på vattnet.
:)
 
T
Bra synpunkt, borde stå i alla prospekt om blandaren kan vridas/ändras 180*.
I bildens utförande blir det oftast så att om 2 är vid diskbänken samtidigt (1:a personen handdiskar) och 2:an vill skölja av, får då 1:an ändra på inställningen om "pipen" står över sköljlådan, annars sölar man ned sig, jag skulle köra vänster som du ställde in, (är högerhänt ).
 
Knepig fråga. Jag är högerhänt, men brukar manövrera blandaren med höger och hålla kastrullen med vänster. Det är i högerhand jag håller vispar och skedar eller kniven om jag steker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.