R
Hej!
Hur vet man om man har höger eller vänsterutförande på sitt ftx aggregat.
Funderar på att byta ut mitt bahco aggregat i köket och vad jag förstår så kan man byta rakt av mot ett Fläktwoods RDKG?
Kommer jag få ett tystare aggregat och kanske mer effektivt?
Såhär ser mitt nuvarande ut:

Öppet ventilationsaggregat i skåp med synliga isoleringsrör och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Samma typ som jag har, Minimaster ACF! Vet ej huruvida det finns i vänster eller högerutförande. Det bör firmorna som levererar utbytsaggregat känna till.
I mitt område, byggt '92 är det flera som har har bytt systemet, någon har faktiskt fått högre ljudnivå. Vet ej vilket system som sattes in.
Notera att det är enkelt att byta kullager i fläktmotorerna. Det är i princip det enda som slits.
Står motorn stilla och brummar är det motorkondensatorns som är kass.
 
R
Mm ska kolla med firman vid köp, är nämligen så att det finns att köpa för 1500kr, 10 år gammalt men i jättebra skick.
Mitt nuvarande är 30 år gammalt och bytt kullager och så men det känns som att det passerat sin livslängd med rost och så.
Sen är ju reservdelar svindyra och svårare och svårare att få tag i. + trött på kåpan som är svinful. Kåpan till fläktwoods är inte vacker heller men har inte tänkt göra om köket på ett par år så min tanke är egentligen att förlänga livslängden på ftx:et ett par år innan jag byter till ett som kan placeras på vinden i samband med köksrenovering.
 
R
Jag slog till på Rdkg aggregatet för 1500, kan ju knappast bli sämre iaf.
Köpte det på blocket och han hade åtminstone 8 kvar, så nu ska det inhandlas spiskåpan, lite monteringsbeslag, filter och sommarinsats. Runt 6000 kr allt som allt ungefär. Kan nog bli bra det här(y)
Bifogar en bild på hur det begagnade såg ut, lite rengöring behövs.
Begagnat Rdkg aggregat i metall med flera tekniska komponenter och kablar i behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser fint ut, men vad vinner du egentligen på att byta ut ditt nuvarande system mot det inköpta?
 
R
Förhoppningsvis ett tystare system, jag får bort den apfula fläktkåpan jag har idag, bättre filter, effektivare återvinning samt energisnålare.

Samt att jag slipper stå där en dag och den pajjar ihop och måste akutköpa nått nytt.
30 år gammalt system vs 10år.
 
OK, lycka till. Du får återrapportera när aggregatet är på plats.
 
Om jag inte ser fel på bilderna är dem två kanalerna i mitten ombytta på nya aggregatet.
Det är alltså Uteluft och Frånluft som bytar plats.
Lycka till med nya aggregatet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.