Hej Byggahus.se!

Jag har de senaste dagarna lusläst detta forum då jag varit på jakt efter det perfekta soffbordet. Situationen ser ut som så att jag och min sambo har precis införskaffat denna soffa:

http://www.trademax.se/mobler/soffor/soffor-med-divan/portugal-hoger-divan-p24238

Efter mycket letande så har jag konstaterat att det perfekta soffbordet inte går att köpa. Utrymmet mellan de två divanerna är 137cm,och på grund av dess utformnad vill vi gärna ha ett kvadratiskt bord. Detta är för att jag antar att ett "felvänt" rektangulärt bord skulle se konstigt ut, och vi vill inte ha ett runt.

Då vi vill ha så mycket bordsutrymme som möjligt har vi kommit fram till att bordet helst skall vara 90x90x(35-45). 90 är verkligen gränsfall då det börjar bli ont om plats, men samtidigt tycker vi 80cm är gränsfall till att vara för litet för vardagligt bruk (läs : några middagar framför TV:n). Det skall vara högblankt vitt, ha en metallram som ben, och ha en tjockare skiva. Här kommer några exempel:

91.5x91.5 perfekt bord. Bara inte högblankt...
http://www.boconcept.se/soffbord.aspx?ID=83600&imageid=1081

Illustrerar den typen av ben jag vill ha. Även väldigt snyggt bord i mitt tycke.
http://veddestamobler.se/index.php?route=product/product&path=34_4&product_id=949

Precis rätt bord, bara 10cm för stort..
http://www.chilli.se/sv/artiklar/bord/skagen-soffbord-vit-glossy-m-stalben.html

Detta bord är av de rätta måtten och kriterier, men kostar dock för mycket (5k).
http://jennymobler.se/zion150252soffbord90x90-p-1503.html?language=en

Så eftersom det tydligen inte går att hitta det bordet vi vill ha har jag efter lite läsning bestämt mig för att det inte borde vara alltför svårt att bygga ihop ett själv! Min flickvän läser dessutom design och produktutveckling (ingenjör) och har då tillgång till lite häftiga verkstäder på universitetet. Med lite tur finns en högtrycksspruta för lackering där, men annars får vi helt enkelt gå till närmaste billackering.

Så mina frågor till Byggahus.se:

  • Hur går man bäst tillväga om man vill ha säg en 10-15cm tjock låda? Tänker främst så att det inte känns ihåligt. Låda av MDF som sedan fylls med något?
  • Om man istället siktar på ca 6cm tjocklek, är det bäst att limma ihop två stycken 30mm MDF skivor? Hur blir det då med skarven? Blir man tvungen att spackla hela bordet och hur påverkar detta isf slutresultatet och högglanslacken?
  • Vart kan man få tag på dessa metallramben? Jag har googlat men inte lyckats hitta något överhuvudtaget.
  • Något annat jag bör tänka på?

Sist men inte minst letar vi även aktivt efter en TV-bänk i samma stil. I princip vill vi bara ha 3-4st IKEA bestå högblanka lådor utan ben ståendes mot väggen. Jag är dock tveksam till att man kan slå IKEA i pris på den punkten. Men om man ändå är igång kanske det är lika bra att köra på?

Tack så mycket på förhand!
 
Jag har gjort en liten skiss i SketchUp, dock vet jag inte hur jag exporterar den på ett vettigt vis. Här är en relativt talande vinkel i alla fall:

Kvadratisktsoffbord.jpg

"Skivan" är 14cm tjock och dimensioner på bordet totalt är 90x90x45.
 
Shoefish8 ser ju ut att ha ritat vad ni letar efter?

Spackla och slipa... Några ggr till, allt som inte skall synas i form av skavanker kommer att synas annars och fyll håligheten med isolering så låter den mindre.

Men allt det visste ni ju redan...
 
Euron står i 9,22 enligt Forex så då kostar Zion-bordet 4220 kr. Men antar att frakt tillkommer ...
 
6
niklasn - Det är alltså jag, TS, som ritat :) Men tack för tipsen annars!

vanpire - exakt, frakt brukar bli rätt dyrt när det handlar om möbler!

matte75 - Du har helt rätt, vi har till och med hittat ett begagnat occa för runt tusenlappen som vi skulle kunna köpa. Så det är ett verkligt alternativ. Dock försvinner möjligheten att lära sig något nytt samt ha den något tjockare skivan vi vill åt. Jag borde ha varit lite restriktivare med ordet perfekt...

Värt att nämna är att jag är en novis i dess rätta bemärkelse, men tycker det låter jäkligt roligt att lära sig något helt nytt.
 
6
Shoefish8 skrev:
matte75 - Du har helt rätt, vi har till och med hittat ett begagnat occa för runt tusenlappen som vi skulle kunna köpa. Så det är ett verkligt alternativ. Dock försvinner möjligheten att lära sig något nytt samt ha den något tjockare skivan vi vill åt. Jag borde ha varit lite restriktivare med ordet perfekt...

Värt att nämna är att jag är en novis i dess rätta bemärkelse, men tycker det låter jäkligt roligt att lära sig något helt nytt.
Slå till på det begagnade för en tusenlapp och känn efter hur tjockleken känns på bordsskivan. Vill du ha det tjockare så har du ju en tjockare bordsskiva att fixa och lära dig något nytt samtidigt. Då slipper du ju fixa benen.
 
Tänk på att bordet blir högre om ni bygger på en decimeter till på bordsskivan. Om det ändå blir helt rätt med ben från ett begagnat bord för runt tusenlappen är väl det ett helt rimligt alternativ. Det är ofta billigare att plocka delar från gamla möbler än att köpa motsvarande nya.

Snittytan på mdf är inget vidare så ni måste ändå spackla, slipa, spackla... kanterna, skarv eller inte.

Däremot är det ganska tungt. En solid 6cm tjock bordsskiva väger väl in på 30kg+

Och det är i princip omöjligt att slå IKEA på pris.

För övrigt rekommenderar jag www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/ för inspiration i största allmänhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.