Hej,

Min granne har hastigt och lustigt bestämt sig för att förvandla sin fina uppvuxna (området är från slutet av 40-talet) trädgård tilll ett kalhygge, numer utan björkar, syrenhäck och diverse annan växtlighet.

Detta ställer till en del problem för oss eftersom vårt hus ligger minst två meter nedanför deras, med en stödmur på kanske en och en halv meter i tomtgräns. Vi har nu full insyn på balkongen och in i vardagsrummet (genom glasdörrarna) från två ytterligare hus, samt från gatan på andra sidan deras hus.

Jag har nu kollat med stadsbyggnadskontoret (Stockholm) vad det är för regler som gäller för spalje och liknande genomsläppliga konstruktioner och det finns inga begränsningar alls.

Den nuvarande planen är därför att bygga en rekordhög gles spalje i form av stolpar, eventuellt förbundna med en eller två tvärgående "balkar". Sen får vi plantera humle och/eller bokharabinda. Stolparna kommer att behöva vara minst fem och kanske upp till sju meter höga.

Min fråga:

Vilken typ av fundament behöver vi till stolparna och vilket typ av virke bör vi använda? Det riskerar ju att bli ett ganska rejält vindvång av det hela. Om någon har specifika idéer om konstruktion eller andra tips vore jag mycket tacksam. Vi kan ju använda muren i viss mån, men den är av natursten så den är nog rätt bökig att borra i, dessutom är den gammal och vi vill ju inte att den rasar.
 
Köp och gräv ner färdiga plintar.
En gles spaljé tar inte vind på samma vis som en tät så det behöver du inte oroa dig för.
Snedsträvor eller linor går att använda till förankring.
Snabb fråga, varför drog du hela historien om ditt missnöje över grannens (icke)trädgård?
 
Jobbar md stängel, när vi hänger nät bakom fotbollsmål med höjden 6 meter använder vi fyrkantiga stolpar med dimensionen 70x70x3.0mm
Vi gräver och gjuter direkt i hålen. Grävdjup 1200mm ca 300mm i diameter.
Hoppas detta var till någon hjälp.
 
  • Gilla
Henriklh
  • Laddar…
Fässberg skrev:
Jobbar md stängel, när vi hänger nät bakom fotbollsmål med höjden 6 meter använder vi fyrkantiga stolpar med dimensionen 70x70x3.0mm
Vi gräver och gjuter direkt i hålen. Grävdjup 1200mm ca 300mm i diameter.
Hoppas detta var till någon hjälp.
Tack! Rejäla hål låter det som alltså ...
 
hekosi skrev:
Köp och gräv ner färdiga plintar.
En gles spaljé tar inte vind på samma vis som en tät så det behöver du inte oroa dig för.
Snedsträvor eller linor går att använda till förankring.
Snabb fråga, varför drog du hela historien om ditt missnöje över grannens (icke)trädgård?
Gräva ned plintar och sedan fästa typ sex meters tryckimpregnerad 95x95 med bokharabinda över? Det känns på något sätt lite vanskligt ...
 
H
skaffa bara ett stort plank som insynsskydd. Eller odla några buskar som växer fort.
 
Jepp,

problemet med ett plank är att det står en stödmur i tomtgräns, och att insynsskyddet måste bli väldigt högt. Stödmuren är upp till nästan två meter och vi behöver ha upp något tre-fyra meter över grannens marknivå. Sex meter plank (från vårt håll) kan nog bli lite mastigt, och dessutom väldigt långt från de 110 cm (inklusive stödmuren) som är tillåtet.

"några buskar som växer fort" vill jag gärna ha tips om. De bör bli sex meter på max en säsong.
 
hekosi skrev:
En gles spaljé tar inte vind på samma vis som en tät så det behöver du inte oroa dig för.
Det där behöver han absolut oroa sig för. Vi har ett plank med liggande 22x70mm ribbor med 22mm imellan, och det blåste nästan ner i höstas. Släppte på flera ställen och låg ca 45 grader som värst.
Det blir inte samma vindfång som ett tätt, visst, men vårat är bara 2-2,5m högt, han pratar om att göra 5-7m..
 
Liemannen skrev:
Det där behöver han absolut oroa sig för. Vi har ett plank med liggande 22x70mm ribbor med 22mm imellan, och det blåste nästan ner i höstas. Släppte på flera ställen och låg ca 45 grader som värst.
Det blir inte samma vindfång som ett tätt, visst, men vårat är bara 2-2,5m högt, han pratar om att göra 5-7m..
I höstas? Menar du under stormen då? För annars är det era infästningar som var dåligt gjorda.
 
Om det bara handlar om att begränsa insyn i vardagsrum och på balkong kanske lite växter i direkt anslutning till dessa är ett alternativ?

Min första tanke var en mindre spaljé på balkongen och lite tomatplantor e.dyl. och i vardagsrummet kan det passa med lite blommor på fönsterbrädan kombinerat med gardiner/markiser etc.

I mitt huvud så kommer det se konstigt ut med spaljéer som är 5-7 meter höga...
 
pjodden skrev:
Om det bara handlar om att begränsa insyn i vardagsrum och på balkong kanske lite växter i direkt anslutning till dessa är ett alternativ?

Min första tanke var en mindre spaljé på balkongen och lite tomatplantor e.dyl. och i vardagsrummet kan det passa med lite blommor på fönsterbrädan kombinerat med gardiner/markiser etc.

I mitt huvud så kommer det se konstigt ut med spaljéer som är 5-7 meter höga...
Hej,

Mja det räcker nog inte riktigt - vi behöver även skapa någon slags avskildhet i trädgården som vätter mot grannen. Hade det sett ut såhär från början hade det varit en annan sak, men nu är vi ju sedan många år vana vid att känna oss relativt ostörda på baksidan, det var liksom en total chock för alla i familjen att se hur det ser ut nu.

Vi tänker oss som sagt inte en tät "spalje", utan typ humlestörar på rad, eventuellt förbundna med någon eller ett par tvärgående reglar (eller liknande).
 
hekosi skrev:
I höstas? Menar du under stormen då? För annars är det era infästningar som var dåligt gjorda.
Känner inget direkt behov av att försvara mina infästningar. Du sa att han inte behöver oroa sig över en spalje, och där hävdar jag att du har fel. Framför allt som den dessutom skall vara 5-7 meter hög..
 
Liemannen skrev:
Känner inget direkt behov av att försvara mina infästningar.
Det säger det mesta!
 
Är det någon som kan tipsa om var man kan köpa lite längre stolpar i trä till typ humle och liknande? Jag hittar bara längder upp till fyra meter.
 
hekosi skrev:
Det säger det mesta!
Egentligen inte. Du påstår att man inte behöver oroa sig för vinden om man bygger spalje, och där har du fel, och det var väl egentligen det frågan gällde. Ganska vårdlöst uttalande också med tanke på höjden av spaljen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.