K
Va och kollade på hus, som har blå lättbetong i hjärtväggen samt grundmur/källare.
I huset finns ett riktigt fult installerat FTX system (helt groteskt fult faktiskt, haha), la handen över tilluften och det strömmade _rejält_ med luft. Installerades någongång på 90 talet..

Gjordes en 2 veckorsmätning under månadsskiftet april/maj med 500bq +/- 90 i källare samt 400bq +/- 90 i sovrum plan 2 (trästomme på detta plan)

Troligtvis är FTX'en feljusterad med det flödet jag kände med handen, dock tycker jag att värdet borde vart mindre än 400bq, såpass mycket övertryck som det måste ha funnits på övervåningen.. I fasad fanns frånluften från huset och det blåste på rätt duktigt där också

Verkade bara finns till/från don på övervåningen, inget i källaren annat än 1 frånluft i tvättstugan samt att aggregatet stod i källaren.

Jag själv är inte intresserad av huset då jag inte gillade läget osv men jag undrar hur f*n radonvärderna kan vara så höga?

Här är annonslänken för den som vill se världens snyggaste FTX installation :D
http://www.maklarhuset.se/till-salu...arvagen_30-564807?referrer=hemnet&view=Images
 
Det är väl inte högt... Beror ju på hur luften transporteras genom huset. Vi hade 400 Bq i källaren men 680 Bq på övervåningen när vi köpte huset.
Det fanns ingen tilluft i övrevåningen, bara otäta fönster.
Efter att vi bytt fönster och lagt till ett gäng tilluft ventiler har vi 180 Bq i källaren och 120 Bq på övervåningen.
 
K
Mycket o mycket, jag är ingen radonexpert med SSI rekommenderar väl 200 bq/m3.
Då är väl 500 respektive 400 i ett "sanerat" hus med FTX rätt högt?

Men att döma av installationen på bilderna så är det väl lite himpa dimpa gjort och man lär väl göra om den. Frågan är om det kommer hjälpa eller inte?

Fönstrena var 2 glas kopplade, befintliga tillufts ventiler/galler var pluggade.
 
Oj, Den industriella looken med spiro upphängt med hålband i vardagsrummet är snyggt. :)
 
Givet att det bara är att slita ut allt i kåken och börja om så spelar väl radonvärden idag inte så stor roll. Ifrågasätter starkt funktionen men vad det är som sitter där nu givet värdena
 
K
Jag kan väl meddela att fotografen lyckats utelämna ungefär 80% av den "snygga" FTX installationen på bilderna ;) Det är nakna spiro i hålband all over the place
Förvisso skall man blåsa ur allt i kåken, men jag tycker ändock att radonvärderna är höga med tanke på att det faktiskt är ett luftombyte som heter duga. och man undrar ju huruvida man kommer kunna få bukt med halterna trots att man gör om FTX installationen?

Enligt mäklaren stod fläkten på under mätningen, men att huset stod obebott och det föranlett högre mätvärden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.