Planeringen har påbörjats för garaget i källaren. Den bästa platsen för en radiator är brevid garagedörren. Väggytan är ca 1,2 x 2,0 m.

Nu vill jag hitta en rejäl radiator som kan värma ~20 kvm med en radiator som är högre än bred.

Jag antar att radiatorn bör leverera 1400 Watt - minst. (20 kvm x 70w/kvm).
Vi har lågtemperatursystem - bergvärme.

Har ni några tips på en radiator som är ca 1 meter bred och max 1,6-1,8 cm hög som klarar behoven?
 
Rinkaby har designradiatorer upp till 2m höjd. Men det blir kanske för lyxigt?
 
Annars kanske du kan koppla ihop och sätta två lite mer vanliga och billiga ovanför varandra?
 
Du kan ta en standardradiator som är 90cm hög och 140-160cm lång och ställa på högkant. Du tappar lite effekt på att den sitter åt fel hål men det täcker säkerligen dina 1400w.
 
Designradiator känns - precis som Immobil antyder - liite lyxigt i ett garage, men allt beror ju på priset. Hittar faktiskt inte dessa på rinkabyrör - länk någon?

Att ställa en radiator på högkant kommer väl se lite märkligt ut - eller? Är det ett normalt förfarande? Hur skulle man isåfall hänga upp radiatorn?
 
Det ser inte alls dumt ut, har sett det i en entré med ont om utrymme.
Det finns radiatorer med helt slät framsida men de är mera korrugerade på baksidan så luften cirkulerar sämre.

Protte
 
Prototypen:
Men en liggande, modern kompaktradiator har ju konvektionsplåtar på baksidan eller mellan panelerna. Om man ställer en sån radiator på högkant lär ju luften inte alls transporteras mellan panelerna, med följd att effekten torde minska dramatiskt.

Jag kan förstå att man kan montera en panelradiator på högkant, men dessa har i allmänhet sämre effekt - eller har jag missförstått något?


Efter lite googlande upptäckte jag att branschen kallar höga radiatorer för "vertikala radiatorer".

Purmo har en variant:
http://www.purmo.com/docs/Vertical_brochure_SE_2_Approved.pdf

Blir lite misstänksam att dessa radiatorer har ett högt prispåslag...
 
Fasting65 skrev:
Hittar faktiskt inte dessa på rinkabyrör - länk någon?
Sorry, tittade i en gammal katalog. :(
Tydligen har de slutat med dessa, eftersom de inte finns med i den senaste(20C).
 
Ställ två element bredvid varandra istället. Alltså inte på höjden utan på tjockleken.
Du får mycket bättre luftdrag runt elementet om det sitter lågt. Det värmer inte rummer lika bra om det sitter på höjden.
Gör en parallellkoppling.

Mats
 
I garaget ska du ha en fläcktkonvektor...
 
Mats757 - exemplifiera gärna. Var finner man konsoller som möjliggör sådant montage?

CarMan - varför? En fläkt som drar ström...?

Garaget kommer aldrig användas att parkera vardagsbilen i. Det kommer bli ett cykelförråd, verktygsförråd, snickarbod, gräsklipparförråd osv osv...

Anledningen till att vi har kvar garageporten är att jag klamrar mej fast vid illusionen att det någon gång kommer stå en tvåsitsig sommarbil därinne....
 
<Anledningen till att vi har kvar garageporten är att jag klamrar mej fast vid illusionen att det någon gång kommer stå en tvåsitsig sommarbil därinne....>

Den illusionen har jag också men det står en donatorbil i varmgaraget och en i kallgaraget.

Konsoller för dubbelmontage finns nog inte men en händig man GÖR sina egna.

Fläkt LÅTER och STANNAR om en 5-10 år, det är ju som en kupévärmare.

Jodå om det är för mycket plåtar så blir värmeavgivningen sämre. I huset byggt 79 så har jag element som är ganska släta både mellan och på baksidan som är möjliga att vertikalmontera.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.