Har fått in två offerter från plattsättare för att sätta plattor i tvättstuga och badrum. Offerterna överrensstämmer ganska bra, men jag häpnade över materialkostnaden för dessa jobb! I badrummet ingår också fuktspärr. Flytspacklet är redan klart i utrymmena. Badrummet är på 3 kvadrat och tvättstugan ca 12 kvadrat. Takhöjd i badrum 2,2 m. Badrummet skall vara helkaklat och i tvättstugan endast klinker med sockel. Kakel + klinker ordnar vi själva med.

Totalpris för allt (inkl moms) 48000:-
Varav arbetskostnad (inkl moms) 26800:-

Är materialkostnaden verkligen rimlig då det endast är fuktspärr (matta), remsor, manscietter, silikon, brunnsdukar, fog, ytterhörnlister etc som ingår??

Jag jämför med vårt andra badrum vi gjorde iordning för 3 år sedan på 5 kvadrat som kostade 7600:- (inkl moms) i material.
 
Hmm, skall det inte vara fuktspärr i tvättstugan också, åtminstone på golv?

Räkna ut totala kvadratmetratna som skall fuktskyddas. Gå sedan in på tex Sigro o räkna ut kostnaden för LIP fuktskydd. Då får du det på svart o vitt.

Ingår inte fix o fog?
 
Lät väldigt rimligt rent spontant..
 
H
patrikz skrev:
Har fått in två offerter från plattsättare för att sätta plattor i tvättstuga och badrum. Offerterna överrensstämmer ganska bra, men jag häpnade över materialkostnaden för dessa jobb! I badrummet ingår också fuktspärr. Flytspacklet är redan klart i utrymmena. Badrummet är på 3 kvadrat och tvättstugan ca 12 kvadrat. Takhöjd i badrum 2,2 m. Badrummet skall vara helkaklat och i tvättstugan endast klinker med sockel. Kakel + klinker ordnar vi själva med.

Totalpris för allt (inkl moms) 48000:-
Varav arbetskostnad (inkl moms) 26800:-

Är materialkostnaden verkligen rimlig då det endast är fuktspärr (matta), remsor, manscietter, silikon, brunnsdukar, fog, ytterhörnlister etc som ingår??

Jag jämför med vårt andra badrum vi gjorde iordning för 3 år sedan på 5 kvadrat som kostade 7600:- (inkl moms) i material.
8x2,20 = 17,6 m2 + 12 m2 = 29,6 m2
detat med 21.200,00 = 716,22/m2
Tvättstugegolvet måste ju också fuktspärras.
Priset för materialet är helt rimligt enl. mig.
Antar då att även väggar och golv byts ut till godkänt material.
Även att flytspackel och dyligt ingår.
 
Tvättstugegolvet är i betong med ingjuten golvvärme och 20 cm isolering under. Tänkte inte ha fuktspärr på golvet utan endast i skarven där golv möter gipsvägg. Där skall det endast läggas en remsa. Det är vad vi pratat om när plattsättarna varit på besök. Ingen skall stå och duscha på golvet i tvättstugan utan den fukt som kommer är endast från eventuell våtsvabbning och dropp från tvätt.
Väggar och golv har redan godkänt material. Flytspackel redan utfört.
En av väggarna (ytterväggen) i badrummet skall ej fuktspärras utan skall kunna andas eftersom vi ej har dränerat om källaren och badrummet är i källaren. Ytan som skall fuktspärras i badrummmet är 13,5 kvadrat.
Fix och fog ingår i materialkostnaden på offerterna.
 
H
Är hanverkarna medlem i BKR eller GVK?
 
Ja, de är medlemmar och jag uppfattar företagen som seriösa. Väkända i stan.

Tillägg till tidigare svar: Ytterväggen i badrummet skall putsas, därför skall den ej fuktspärras så att den kan andas eftersom vi ej har omdränerat.
 
AnneFi
patrikz skrev:
Ja, de är medlemmar och jag uppfattar företagen som seriösa. Väkända i stan.

Tillägg till tidigare svar: Ytterväggen i badrummet skall putsas, därför skall den ej fuktspärras så att den kan andas eftersom vi ej har omdränerat.
när vi renoverade vårt badrum i källaren fick vi rådet att endast fuktspärra just i duschutrymmet eller ni har isolerat golvet därinne också?
 
Ja, vi har isolerat med 20 cm frigolit och sedan golvvärme ingjuten i betong 8 cm.
 
Har företagen helt uppfattat de specifika avsteg från reglerna som du skriver här?

Helt orimlig är väl inte materialkostnaden, beroende på val av tätskikt. De olika delarna i tätskitet är svindyra.
 
Det är de som har föreslagit hur fuktspärren skall göras och det jag beskriver ovan är enligt deras förlsag.

21200:- i material kan väl ändå inte vara rimligt. Funderar själv på om de har höjt materialpriserna samtidigt som rotavdraget kom. Får jag dra av 13000:- i detta fall så har de höjt materialet lika mycket så i slutändan så är det detsamma. Men kunden är ändå glad över att få dra av och tror sig ha gjort en bra affär när han istället är skinnad uppp över öronen.
 
H
kolla upp med BKR och GVk vad som gäller för dina badrum och tvättrum.
 
Jag förstår heller inte hur 21200,- kan vara rimligt i materialkostnad. Om man tar i lite och utgår ifrån en yta på 25m2 så går tätskift/ångspärr på ungefär 3500,-.

Lägger vi på [godt om] fäst- och fog- massa är vi endast uppe i 5000,-.

Visserligen kostar annat material/tillbehör litegrann, men att det totalt skulle uppgå till ~16000,- låter helt otroligt.

Eftersom de har gett en specificerad offert borde du dock kunna stå för materialet själv och endast betala arbetskostnaden på 26800,-? Om de inte godtar detta har de givetvis stora påslag på materialet vilket jag personligen anser vara helt fel, dock ett alldeles för vanligt fenomen i Sverige.

Om ni som tycker materialkostnaden verkar rimlig kan bryta ned det i delar åt mig skulle jag vara otroligt tacksam då jag själv ska igång med badrumsprojekt snart, blir väl ungefär 75m2 som ska tätskiktas och om jag behöver räkna på en materialkostnad på ~100000,- till det blir det nog att tänka om kraftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.