Tja,
Jag har en FLVP ute i mitt kallförråd, mitt hus är 128 kvadratmeter och 2 våningshus, kedjehus.

Jag bor för tillfället inte i huset då jag håller på med en del renoveringar som gör att jag inte kan bo i huset.

Men när jag tittar på hur mycket kilowattimmar som går ligger jag på runt 35-65 kilowattimmar/dygn.

Jag själv tycker det är ”onormalt” alldeles för mycket.
Ni som är kunniga, vad säger ni?
Bör det ligga på dom nivåerna nu när det är -5/-10?
Eller är det något som felar? Jag blir knäpp på detta.. jag har dragit upp alla element i huset, både på första våningen och andra står all element och tuggar för å hålla huset varmt temperaturen som jag lagt på pannan och värmen den ligger på 19 grader.

Plz, help 🙏🏽
 
Rent krasst så ska ju en FLVP återvinna spillvärme ur frånluften. I ett tomt hus utan mänsklig aktivitet blir det inte särskilt mycket spillvärme, utan då får elpatronen skjuta till det som behövs istället...
Vad är det för modell på värmepumpen?
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
B Benji Johansson skrev:
Tja,
Jag har en FLVP ute i mitt kallförråd, mitt hus är 128 kvadratmeter och 2 våningshus, kedjehus.

Jag bor för tillfället inte i huset då jag håller på med en del renoveringar som gör att jag inte kan bo i huset.

Men när jag tittar på hur mycket kilowattimmar som går ligger jag på runt 35-65 kilowattimmar/dygn.

Jag själv tycker det är ”onormalt” alldeles för mycket.
Ni som är kunniga, vad säger ni?
Bör det ligga på dom nivåerna nu när det är -5/-10?
Eller är det något som felar? Jag blir knäpp på detta.. jag har dragit upp alla element i huset, både på första våningen och andra står all element och tuggar för å hålla huset varmt temperaturen som jag lagt på pannan och värmen den ligger på 19 grader.

Plz, help 🙏🏽
Det är en ivt FLVP
 
useless useless skrev:
Rent krasst så ska ju en FLVP återvinna spillvärme ur frånluften. I ett tomt hus utan mänsklig aktivitet blir det inte särskilt mycket spillvärme, utan då får elpatronen skjuta till det som behövs istället...
Vad är det för modell på värmepumpen?
Jaha, kan det vara det som gör det? Men bör jag göra nånting? Utan det är liksom bara detta som gör de? För jag tänkte jag har dragit upp alla element så att de finns värme för att ”underlätta” för FLVP? Det är en ivp vent 402.
 
Du kan ju inte ha en FLVP i ett kallförråd om den är inkopplad! Rören till och från den riskerar att frysa!

Ingen onormalt hög elförbrukning alls tycker jag.
 
useless useless skrev:
Rent krasst så ska ju en FLVP återvinna spillvärme ur frånluften. I ett tomt hus utan mänsklig aktivitet blir det inte särskilt mycket spillvärme, utan då får elpatronen skjuta till det som behövs istället...
Vad är det för modell på värmepumpen?
En frånluftvärmepump fungerar som andra luftvärmepumpar. Det är bara att man matar den med ventilationsluft för att få en högre temperatur att arbeta med. Det är således inte så att den slutar fungera bara för att andra värmekällor saknas. Däremot kan de vara byggda för att få en högre temperatur in så att de stänger av mycket tidigare än en vanligt luftvärmepump.
 
D Daniel 109 skrev:
En frånluftvärmepump fungerar som andra luftvärmepumpar. Det är bara att man matar den med ventilationsluft för att få en högre temperatur att arbeta med. Det är således inte så att den slutar fungera bara för att andra värmekällor saknas. Däremot kan de vara byggda för att få en högre temperatur in så att de stänger av mycket tidigare än en vanligt luftvärmepump
Jag har inte sagt att den slutar fungera. Bara att den inte funkar så bra...
Frånluftvärmepumpens begränsning jämfört med en vanlig luftvärmepump ligger framför allt i att luftflödet är mycket lägre då det måste anpassas efter husets ventilationsbehov.

Den nämnda modellen kyler dessutom bra avluften till ca 0 grader, så är det -10 ute blir det en förlust att ventilera ut 20-gradig luft, kyla den till 0 grader och sen ventilera in lika mycket luft som är minus 10 grader som åter igen ska värmas till +20.
 
Du sa att elpatronen fick värma om det inte finns värmekällor i huset. Oavsett vad du menade så var det väldigt lätt att uppfatta som att du menade att den inte fungerar alls utan annan värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.