Google har inte varit min vän så nu försöker jag här.

Vi har nyligen flyttat och jag skulle väldigt gärna ha både tvättmaskin och torktumlare. Problemet är att ytan där vi kan ha detta är förhöjd med ca 35 cm och utrymmet är bara 66 cm brett.

Mina frågor och funderingar är om man får ha en tvättpelare på så hög höjd? Går det att installera med så tight utrymme? Och är det ens en vettig idé om de första frågorna går att besvara med ett ja?

Hoppas på lite hjälp av lite mer kunniga i frågan.

Hälsningar hon som alltid haft endast tvättstuga men nu drömmer om att slippa..
 
  • Förhöjt utrymme 35 cm högt och 66 cm brett avsett för tvättmaskin och torktumlare, omgivet av kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Om fundamentet i botten är stabilt så ska det inte vara några problem, då är det ingen skillnad mot att ställa pelaren direkt på golvet.
Men då måste det vara stabilt, inget rackel i botten.
Kan du avgöra hur upphöjningen är konstruerad?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
windestal
Får får du nog, finns nog ingen lag som reglerar det. Om det blir praktiskt är en annan fråga, som delvis beror på hur långa ni som ska använda torktumlaren är. Se hur som helst till att torktumlaren är ordentligt fastsatt, så att det inte går att välta den över sig, ens om man hänger med hela sin vikt i den. Sen är väl frågan också hur det är med elen, finns det möjlighet att ansluta två apparater? Gör det inte det, eller om säkring ej klarar att båda är igång samtidigt, så kanske en kombimaskin tvätt/tork är bättre. Vad gäller bredden får du helt enkelt välja maskiner efter det, men standard är väl ca 60cm så det borde gå. Ser ju ut som platsen är byggd för en tvättmaskin?

Vi har torktumlaren ovan tvättmaskinen med en förhöjning på knappt 20cm eller så, ett måste pga hur vatten etc är draget. Jag är 1,6m lång och det är precis att jag når att hantera ratt/knappar samt ta ur/i kondensvattenbehållaren. Det är precis att jag når inne i tumlaren. Utan pall alltså. Inte superbekvämt, men det funkar. Med 35cm som ni har så hade jag inte nått, men så är jag ju rätt kort. Ni kanske når.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.